Page content

Jetlag

Jetlag

Een jetlag bij een baby op reis is alles behalve fijn, maar met een klein kind helaas ook bijna niet te voorkomen. Hoe kun je je reis met je baby zo aangenaam mogelijk laten verlopen? En de jetlag zoveel mogelijk verzachten of voorkomen natuurlijk?

Wat is een jetlag?

Een jetlag is de verstoring van het slaap-waakritme als iemand in korte tijd naar een plaats gaat waar het volgens de plaatselijke tijd veel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek. Een jetlag komt vaak voor bij vliegen. Hoe meer zones overbrugd moeten worden, hoe hardnekkiger de jetlag kan zijn.

Jetlag bij een baby, de overlevingskit voor ouders

Voor veel ouders is het reizen naar andere tijdzones met een baby best wel een zorg en dat is heel begrijpelijk. Ik zocht het hele internet af naar informatie voor onze eerste vlucht met een klein kind en heb eerlijk gezegd weinig tips gevonden waar ik écht iets aan heb had. Ieder kind is ook gewoon anders dus het beste is sowieso om naar je eigen kind te kijken, jij kent je eigen baby het best. Ik heb onze eigen ‘Jetleg overlevingskit voor ouders’ gemaakt, tips die we met succes hebben toegepast. Kijk zelf trouwens wat je handig vindt met een kind in het vliegtuig: een Maxi Cosi meenemen of liever een draagdoek. Als het vliegtuig vol is dan kan het zijn dat je de Maxi Cosi niet kunt gebruiken tijdens je vlucht.

Maxi Cosi meenemen in het vliegtuig

Jetlag, symptomen bij baby’s

Symptomen die bij baby’s veel voorkomen zijn vermoeidheid, verstoringen in de eetlust en slaapstoornissen. De vermoeidheid kan ongeveer een dag of vijf aanhouden, maar in praktijk blijkt het vaak korter te zijn. Gelukkig maar, want voor een baby en voor de ouders is het geen fijne situatie. Hoe jonger je baby trouwens is, hoe minder last hij of zij zal hebben van een jetlag. Baby’s slapen normaal gesproken na een voeding en ze krijgen nog best veel voedingen dus slapen is dan meestal geen probleem. Als je borstvoeding geeft, moet je er wel even rekening mee houden dat de melkproductie niet direct is aangepast. Oftewel: de productie kan op de tijdstippen dat je baby normaal meer drinkt juist minder zijn. Dat is normaal en trekt vanzelf weer bij, als je maar genoeg blijft drinken!

Jetlag bij een baby, wat kun je verwachten?

Iedereen reageert anders op een jetlag en bij kinderen is de leeftijd echt bepalend in de hoeveelheid last die een kind heeft van een jetlag. Ik maakte zelf pas goed kennis met het fenomeen ‘jetlag’ toen we reisden met een baby. Daarvoor had ik er eigenlijk nog nooit echt last van gehad, terwijl ik toch best wat tijdverschillen heb doorstaan. Door het verstoorde ritme van mijn baby moest ik in dat ritme mee en had ik er zelf dus ook last van een jetlag, wel in beperkte mate. Onze reis naar Thailand ging heel voorspoedig, geen tussenstop en de vluchttijden waren gunstig. Toch had ik in de eerste nacht een klein kind extreem vrolijk om 01.30 uur naast mij in bed zitten met zijn puzzel. Klaar om te spelen en vol enthousiasme!

Gelukkig lukte het na 1,5 uur om weer te gaan slapen en kon ik zelf ook snel weer in slaap komen. De volgende dag waren de slaapjes vooral kort en op vreemde tijden. Gelukkig had onze kleuter daar geen enkel probleem mee. Hij kon en kan altijd heel makkelijk op allerlei plekken slapen en dat maakt het echt zoveel makkelijker om te reizen met een klein kind. Tijdens de tweede nacht was het speeluurtje vervroegd en vervolgens zaten we de volgende ochtend gewoon allemaal in een normaal slaapritme. Nog een flinke slaapmarathon in de middag er achteraan voor de kleine man en we waren weer allemaal de oude. Spannender kan ik het echt niet maken…!

Ga meteen mee in het nieuwe ritme

De beste tip ik heb en die voor mijzelf ook altijd heeft gewerkt is om direct mee te gaan in het nieuwe ritme van het land van bestemming. Ik begin daar zelf altijd mee op het moment dat het vliegtuig opstijgt. Ik bekijk dan wat het meest handige slaap- en eetpatroon is en ga bijvoorbeeld niet slapen in het vliegtuig als ik weet dat ik ’s avonds om 22.00 uur op de plaats van bestemming ben. Als ik juist ’s ochtends vroeg aankom, dan probeer ik in het vliegtuig te slapen en de hele dag verder wakker te blijven. Natuurlijk is het verleidelijk om te slapen als je ’s nachts hebt gevlogen, maar de jetlag zal juist langer aanhouden. Blijf dus gewoon actief die dag, natuurlijk in beperkte mate!

Jetlag bij een baby

Tips om ouders, baby’s, peuters en kinderen te helpen

  • Zorg dat een oudere baby of peuter eet op lokale tijden gedurende de dag, op die manier voorkom je dat je kindje ’s nachts honger heeft.
  • Kies voor gezond en voedzaam eten. Een snelle hap of vet eten zal het jetlag probleem alleen maar erger maken. Als je borstvoeding geeft dan zal dit ook zijn weerslag hebben op je baby en als je kindje al gewoon vast voedsel eet dan zal licht voedsel zeker helpen bij het makkelijker in slaap komen.
  • Betaal liever een paar tientjes meer en kies voor een nachtvlucht. Als je een lange vlucht voor de boeg hebt dan is een nachtvlucht zeker fijner dan een dagvlucht. Ten eerste omdat je kindje kan slapen en de reis dus korter lijkt te duren. Bovendien zijn jullie redelijk ‘uitgeslapen’ bij aankomst en heb je energie om nog wat te gaan doen. Vervolgens zal je kindje op tijd weer moe zijn en willen gaan slapen. Zorg dan wel dat je op tijd hebt gegeten! Het resultaat is vaak een lange nacht en direct in het nieuwe ritme zitten.
  • Ga géén middagslaapjes overslaan in de nieuwe tijdszone. Het is verleidelijk om dit te doen, omdat je denkt en hoopt dat je kindje dan ’s avonds wel zal omvallen van de slaap. Deze strategie werkt meestal niet en heeft vaak alleen maar meer ellende tot gevolg. Zorg er liever voor dat je lekker actief en vooral ook buiten bent in de uren dat je wakker bent. Dat geldt voor het hele gezin, want dan zul je ook vermoeid zijn en makkelijker kunnen slapen als het daar tijd voor is.
  • Bouw minimaal 3 dagen rust in bij aankomst en reis niet meteen door naar de volgende bestemming. Dan hebben jullie allemaal even de tijd om lekker bij te komen en gewend te raken aan het nieuwe ritme.
  • Ben zelf ontspannen en relaxt. Maak je zo min mogelijk druk over dat je baby of peuter nog niet in het nieuwe slaapritme zit. Dat komt vanzelf wel. Hoe rustiger jij zelf bent, hoe fijner dat is voor je kindje. Denk aan de spiegelneuronen waar ik het al eerder over had in mijn artikel over vliegen met een peuter.
  • Wissel elkaar af als je baby of peuter midden in de nacht naast je bed staat te dansen. Dan krijg je allebei toch wat rust en ben je zelf overdag ook een stuk vrolijker. Anders zit je kindje weer in een normaal slaapritme en ligt het ritme van jullie zelf helemaal overhoop.
  • De eerste dagen na een groot tijdsverschil is het goed mogelijk dat je kindje een slaapmarathon houdt overdag. Laat je kindje gewoon slapen, het zal nodig zijn. Je kunt er zelf je voordeel mee doen. Bijvoorbeeld uitgebreid te gaan lunchen als je baby of peuter lekker ligt te slapen in de kinderwagen.

Een jetlag bij een baby of peuter gaat normaal gesproken altijd vanzelf weer over. Maak je dus niet te druk, ook niet als het langer duurt dan ‘gemiddeld’. Wil je toch nog meer tips? Collega-blogger Yvonne geeft duidelijk informatie over overprikkelde baby’s en slaapjes onderweg.
Bewaren