3 dagen Bagan in Myanmar doorkruisen met een e-bike
08/26/2019
7 min

3 dagen Bagan in Myanmar doorkruisen met een e-bike

Tijdens een busrit van 8 uur gaan we met een minibus van Mandalay naar Bagan. Het tempelgebied en de must see in Myanmar, ook als je Bagan met kinderen gaan bezoeken. In dit gebied staan 4400 grote en kleine tempels, pagodes en stupas. Impressive!

Met een minivan naar Bagan met een kind

De reis in de minivan verloopt prima met onze dochter. Tijdens de reis, reizen we met lokale mensen mee die op plastic krukjes in het gangpad gaan zitten, dit heeft zeker zijn charme. Ik zit naast een lieve oude dame met mooi beschilderd gezicht, die steeds lacht als ik haar aankijk en dankbaar is voor de armleuning die ik haar aanbied tijdens de 5 uur die zij op het krukje zonder rugleuning naast mij zit.

Vers fruit kopen in Bagan

Onderweg maken we af en toe een sanitaire stop, waarbij we vooral gebruik maken van de grond naast de toiletvoorzieningen, samen met de lokale dames. Zij zijn hier beter op gekleed met hun lange rokken dan dat wij dat zijn. Zijn zitten niet met hun blote billen te kijk en wij dragen een legging…

Je moet in Myanmar met kinderen zeker overal zelf toiletpapier meenemen. Hoewel er overal wel Westerse of hurktoiletten zijn, is er niet altijd overal toiletpapier aanwezig. Als we arriveren worden we met paard en wagen naar het hotel gebracht waar we tot het avondeten lekker zwemmen.

Hotel met zwembad in Bagan

Uit eten in Bagan

In Bagan zelf zijn voldoende verschillende en goede gelegenheden om te eten met kinderen. Leuk is onder andere het Sanon restaurant, waar lokale jongeren opgeleid worden om later in een restaurant te kunnen werken. Een select aantal gemotiveerde hulpbehoevende kinderen wordt hiervoor in de omgeving geselecteerd en woont en werkt een aantal jaren in dit restaurant. Hierna krijgen ze gegarandeerd werk in een goed restaurant. Ze supporten hier ook hun familie mee, als ze die nog hebben. Het restaurant zelf heeft een goede kaart, is schoon en het personeel is erg vriendelijk. Wij vinden het mooi om met ons diner aan dit project mee te werken aan een goed doel. Zeker als je de historie van Myanmar kent.

Uit eten in Myanmar met kinderenMet een e-bike door Bagan

Wij hebben in totaal drie hele dagen in Bagan met onze dochter te besteden, omdat we op de derde dag pas aan het einde van de dag de nachtbus nemen. In dit enorme gebied kan je de tempels op verschillende manier bezoeken, bijvoorbeeld met een taxi, een e-bike (electrische scooter) of op de fiets. Ook zijn er tussen oktober en maart luchtballon vaarten te maken. Die hadden wij graag gedaan, maar dit was jammer genoeg echt niet mogelijk tijdens het regenseizoen waarin wij reizen. We kiezen er daarom voor om bij ons hotel drie dagen lang een e-bike te huren om Bagan te ontdekken. Zo kunnen we de tempels makkelijk bezoeken en ’s avonds ook vanuit het hotel naar het stadje fietsen om te eten. Omdat het er best warm is vinden we de optie om zelf te fietsen geen goed idee. Er zijn bovendien geen kinderfietsen of fijne zitjes aanwezig die de tochtjes voor Fleur makkelijker zouden maken. Nu hebben we gewoon met zijn drieën een e-bike en dat is erg goed te doen.

Het rijden op de e-bikes gaat gemakkelijk, de hoofdwegen naar de tempels zijn van asfalt. De kleinere wegen zijn van zand en er liggen soms grote plassen, maar dit mag de pret niet drukken. De wegen zijn alsnog goed begaanbaar. Dit maakt de tochten eigenlijk extra leuk en spannend voor Fleur. Er rijden in het hele gebied bijna geen motorvoertuigen. Het is hierdoor rustig en redelijk stil, waardoor wij vinden dat je optimaal van het bijzonder gebied kunt genieten. En bijzonder dat was het!

Bagan met de fiets, met een e-bike

Onze route door Bagan met een kind

Wij hebben zelf van tevoren uitgezocht welke tempels we echt willen zien. We hebben dit verdeeld over de verschillende dagen, zodat we elke dag een bepaalde kant op gaan en kunnen stoppen waar we willen. In het begin stopten we bij bijna elke tempel, maar om niet al te snel ‘tempelmoe’ te worden beperkten we ons op een gegeven moment tot de hoogte punten en reden we verder rond. Het rijden door het gebied zelf met de duizenden tempeltjes om je heen vonden wij eigenlijk nog indrukwekkender dan de tempels zelf. De grote tempels waren vanaf afstand ook vaak mooier en imposanter om te zien dan wanneer je er omheen en in liep. In tegenstelling tot de met marmer, goud en mooie stenen beklede tempels in Mandalay waren de tempels in Bagan namelijk vrij basic van de buiten- en binnenkant. Bagan met kinderen is werkelijk een aanrader. Het is prachtig om de zonsopgang te zien, kijkend naar de vele tempels in de verte.

Myanmar Bagan met kind

Vakantie in Myanmar met kind

Dag 1, uitzicht over het indrukwekkende tempelgebied

Op de eerste dag bezoeken wij naast wat middelgrote en kleine tempels ook:

• Sulamani Temple
  • Dhammayan Gyi Pagoda
  • Shwesandaw Pagoda

We kunnen al deze tempels in en de Shwesandaw Pagoda beklimmen we zelfs helemaal waarbij we de eerste uitkijk hebben over het enorme gebied van Bagan. Fleur heeft steeds haar eigen fototoestel bij zich en maakte vooral foto’s van de verschillende boeddha’s die in elke tempel, hoe klein of groot, te vinden zijn. Onderweg hebben we zelf snacks, fruit en water bij ons. Maar je kunt bij de grote tempels makkelijk wat kopen of naar een restaurantje in de omgeving gaan om te lunchen.

Mooie tempels in Myanmar met kinderen

Reizen in Myanmar met het gezin

Aan het einde van de dag nemen we een frisse duik in het zwembad. Eerst in de zon, later in een frisse regenbui, wat vooral voor Fleur ontzettend leuk is en een unieke ervaring in het warme klimaat. Van het regenseizoen hebben we trouwens weinig last als we half juli in Myanmar zijn. Alleen aan het einde van de dag en ’s avonds is er af en toe een flinke bui. Het belet ons echter niet om alles te doen wat we willen.

Familiereis Myanmar

Bagan met een kind

Dag 2, zonsopgang vanaf de Buleti Pagoda

Op dag twee beginnen we vroeg met een zonsopgang vanaf de Buleti Pagoda. De zonsopgang is niet helemaal onbewolkt, maar toch zet de zon de verschillende tempels in een mooi licht. Vanaf de pagode hebben we een prachtig zicht over het gebied. Dit is een bijzondere manier om wakker te worden.

Myanmar met kinderen

Onderweg terug naar het hotel komen we nog ongeveer honderd monniken tegen die in een lange rij achter elkaar aan naar het dorp lopen. Ze hebben allemaal een mandje in hun hand om offers in ontvangst te kunnen nemen in de vorm van eten. Heel speciaal om dit zomaar tegen te komen. Wijzelf gaan in het hotel ontbijten en op de kamer nog wat relaxen voordat we een ander deel van Bagan gaan ontdekken.

Monniken bij Bagan

We bezoeken op de tweede dag in Bagan met onze dochter in totaal vijf grote tempels:

• Shwezigon Pagoda
  • Shwe Lei Tho pagoda
  • Htilominlobus pagoda
  • Alodawpyae pagoda
  • De witte Ananda Temple

Erg leuk is dat Fleur in de Alodawpyae tempel zelf bladgoud op een boeddhabeeld heeft geplakt. Ze is enorm geïnteresseerd in alles wat ze in de tempels ziet gebeuren, de biddende mensen, de offertjes die gebracht worden in de vorm van eten, flesjes drinken, bloemen of dus het belakken van boeddhabeelden met bladgoud. Bijzonder om dan zelf te mogen doen.

Waar deze tweede dag begon met en zonsopgang, hebben we hem afgesloten met een zonsondergang vanaf de Buleti pagoda. Wederom is het niet helder, maar de lucht kleurt toch mooi rood, roze en paars en geeft daardoor een prachtig beeld over de omgeving.

Zonsondergang vanaf de Buleti pagoda

Dag 3, op ontdekkingsreis van de gebaande paden

Voor de derde en laatste dag in Bagan hebben we nog maar twee grote pagoda’s op ons lijstje staan:

• Dhamma Ya Zi Ka pagode
  • Thatbyinnyu Phaya pagode

Verder besluiten we om zomaar door het gebied te rijden een beetje van het gebaande pad af. Op deze manier kunnen we nog optimaal genieten en vinden we juist afgelegen tempeltjes die net wat minder makkelijk te bereiken zijn. Wat de namen van de tempeltjes zijn die we bezoeken weet ik niet precies. We vermaken ons prima en vooral Fleur vindt dit een hele leuke ontdekkingstocht. Na deze laatste tour is het toch echt tijd om de tassen in te pakken en naar de bus te gaan voor onze eerste nachtbusrit. We gaan met een rit van in totaal 9 uur nu naar Nyaung Shwe.

Naar Bagan tempels bezoeken met kinderen