Vissen in Noorwegen met kinderen
Angreni Hilaul
01/15/2024
11 min

Op jacht naar de perfecte kabeljauw voor het diner

Tijdens de voorbereidingen van onze winterreis naar Zuid-Noorwegen in de kerstvakantie, denken we er in eerste instantie niet meteen aan om te gaan vissen op zee. Toch is dit één van de dingen die we een hele dag doen in de Noordzee voor Kristiansand en waar we alle drie enorm van genieten! Mede door de ontzettend enthousiaste visser Ryan waarmee we de hele dag op zee zijn. Samen gaan we op jacht naar de perfecte kabeljauw voor ons kerstdiner. Dat staat in sommige delen van Noorwegen namelijk op het menu, in plaats van “ribbe” (varkensrib) of “pinnekjøtt” (lamsrib).

Wintervissen in Noorwegen met een tiener

Vissen in Noorwegen start met een warm welkom!

Op eerste kerstdag is het zover, we ontmoeten Ryan 's ochtends in de haven en ontvangen een enthousiast en warm welkom. Dit terwijl de temperatuur rond het vriespunt ligt. Een vistrip op zee is in de winter ook niet het eerste wat je op je bucketlist hebt staan als je normaal nooit vist, misschien is het daarom voor ons juist een erg bijzondere ervaring.

We hebben geluk met een heldere dag en de zon schijnt heerlijk, maar het waait wel. We stappen daarom op een andere plek in de boot dan oorspronkelijk afgesproken is. Dit om de golven te omzeilen die we anders over moeten om op een beschutte plek te komen. We zijn Ryan daar dankbaar voor, want we worden alle drie makkelijk zeeziek. We krijgen warme overalls aangeboden, die we graag aantrekken. Ryan vertelt dat hij daarnaast traditionele warme dranken en lekkers bij zich heeft om tijdens een stop op een eiland klaar te maken. We lopen al pratend naar zijn vissersboot.

Vissen in Noorwegen met een gids

Safety first tijdens het vissen!

We gaan aan boord en Fleur krijgt de stoel naast de Ryan, zo zit onze tiener het meest beschut en heeft ze het beste uitzicht. Léon en ik nemen plaats op de bank erachter. Voor we de haven uit varen en de route en planning bespreken, geeft Ryan uitleg over de veiligheidsregels. De warme en waterdichte overalls die we aan hebben houden ons niet alleen warm, ze zorgen er ook voor dat we blijven drijven wanneer we in het water zouden vallen. Dit zijn we niet van plan, maar dit is een fijne geruststelling als je met een kind op het water bent en weet wat de temperatuur is.

Verder heeft Ryan een portofoon bij zich en bij een ongeval staan we direct in contact met de kustwacht. Hij vraagt na wie er van ons kan varen, mocht er wat met hem gebeuren. We hebben geen van alleen een vaarbewijs, maar hebben wel ervaring met besturen van een boot mocht het nodig zijn. We gaan er vanuit dat alles goed gaat en gaan snel over naar het leuke deel: het bespreken van de planning van onze trip. Het mag hopelijk duidelijk zijn dat je niet zelf op pad wilt zonder gids in dit jaargetijde en dat een gids echt noodzakelijk is.

Kabeljauw vissen in Noorwegen

Wat doen we tijdens een vistrip langs de kust van Zuid-Noorwegen?

Ryan heeft het idee om op verschillende plekken te vissen en hij wil ons tegelijkertijd interessante dingen langs de kust van Kristiansand laten zien. Verder kunnen we - als we dat willen - één of meerdere keren stoppen op een eilandje. We moeten het zeker op tijd zeggen wanneer we dit willen, tijdens een stop kunnen we namelijk opwarmen als we het koud krijgen en we kunnen dan naar het toilet.

We gaan mee in het goede plan van Ryan en hij verhoogd de vaarsnelheid om de haven uit te varen en naar de eerste plek te gaan die hij ons wil laten zien. Zo varen we langs een eiland met een oud fort erop. Je kunt hier aan land gaan als je dat leuk vindt, maar wij varen door. Na enkele minuten varen, gaan we een beschutte en zonnige en baai in. Dit is wel even fijn, want ondanks dat we enorm geluk hebben met het weer - helder blauwe lucht en een stralende zon - waait het wel flink Dit zorgt ervoor dat het op zee koud aan voelt en dat is niet te onderschatten.

Waterval Noorwegen die naar zee stroomt

Varen naar onze eerste stop om te vissen

In de baai zien we mooie cabins en varen we langs een kleine waterval. Hoewel de waterval klein is, is deze wel heel bijzonder want het is namelijk de enige waterval in heel Noorwegen die naar de zee stroomt. Leuk feitje!

Vanuit de baai varen we naar onze eerste visstop. Ryan legt ons onder het varen uit hoe alle apparatuur op zijn vissersboot werkt en hoe het ons gaat helpen om vis te vangen. We hoeven helemaal geen uren te wachten tot er toevallig vissen langskomen die we aan de haak kunnen slaan. We hebben aan boord namelijk een systeem dat precies laat zien waar vissen zwemmen. Het is op die plek waar je voor anker gaat en de hengels uit gooit. Kennis van de plek waar de vissen zich meestal ophouden is wel een vereiste, maar voor Ryan die al 20 jaar voor de kust van Kristiansand vist, geen probleem natuurlijk.

Na even varen zien we op de radar vissen zwemmen en gooien we onze hengels voor de eerste keer uit. Ryan legt goed uit wat we moeten doen en we proberen het aas in het water te laten dansen om zo vissen aan de haak te slaan. Dit lukt meestal binnen een paar minuten, alleen alleen hebben ze er nu net even geen zin in! We besluiten om door te varen naar een eiland waar we wat warms gaan drinken, lekkers eten en naar de wc kunnen. Onderweg wijst Ryan ons nog op een groot kanon uit de Tweede Wereld oorlog, dit kanon kon halverwege de Noordzee kogels afvoeren. De Denen hadden een gelijksoortig kanon, wat ook tot de helft kwam. Om te voorkomen dat boten er precies tussendoor konden varen, lagen in het midden van de zee mijnen. Zo krijgen we tijdens de vistocht interessante weetjes te horen.

Glögg Scandinavsche glühwein

Kakkeman koeken en gløgg

Heb jij ooit gehoord van Kakkeman koeken en gløgg? Wij niet! Tot we dit aangeboden krijgen tijdens de stop op het eiland Bragdøya. Nadat Fleur van de boot gesprongen is en deze heeft vastgemaakt, verlaten we de boot en gaan zitten op een picknickplaats met uitzicht over de baai. Zo'n vistrip met een tiener is extra leuk, omdat ze ook echt kunnen helpen.

Ryan pakt de tas die hij mee heeft uit en er komen koffie, thee en een flesje gløgg tevoorschijn. Dit is een drank gemaakt van specerijen en qua smaak een beetje te vergelijken met glühwein, maar dan zonder de alcohol. Geschikt dus voor kinderen! Je vermengt een derde deel gløgg met twee delen gekookt water en hebt zo een heerlijke drank waarmee je lekker opwarmt, we nemen allemaal een beker die Fleur samen met Ryan klaarmaakt. Daarbij hebben we ook wat lekkers, namelijk Kakkeman koeken en mandarijnen, precies de dingen die rond Kerstmis gesnoept worden in Noorwegen. Fleur vindt de koek lekker en als vergelijking een beetje smaken naar krokante eierkoeken. Het heeft die luchtige structuur, maar dan krokant. We genieten een tijdje van het uitzicht en voelen onze handen en voeten heerlijk opwarmen.

Vissen in Zuid-Noorwegen met kinderen

Ontdek het eiland Bragdøya

Tijdens de stop zitten we op het eiland Bragdøya. Dit is een eiland waar veel lokale mensen uit Kristiansand zelf komen of waar mensen die een cabin in de buurt hebben naartoe varen. Je kunt hier wandelen en zwemmen in de zomer. Op het punt waar wij zitten, zijn enkele graven uit de Tweede Wereldoorlog te vinden. Fleur en ik gaan op ontdekking uit en zien enkele graven liggen. Als je wilt dan kun je een tijdje op het eiland blijven en rondwandelen of je kan er je vangst voor de lunch klaarmaken. Wij gaan na een sanitaire stop en het opruimen van ons eigen afval en het afval dat we tegenkomen van anderen weer verder, omdat we onze vis voor het kerstdiner nog niet gevangen hebben.

Op het eiland Bragdøya en andere eilandjes zijn sanitaire en andere voorzieningen die bijgehouden worden door de gemeente. Je mag er gebruik van maken, maar het is wel de regel dat je je afval meeneemt. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook het afval wat anderen laten liggen, kun je meenemen. Ryan heeft daarom altijd extra vuilniszakken mee aan boord van zijn vissersboot.

Tips vissen in Noorwegen

The catch of the day

Helemaal lekker opgewarmd verlaten we de mooie picknick plaats op het eiland en varen verder naar een tweede plek waar vissen kunnen zitten. We zijn namelijk nog steeds op jacht naar de perfecte kabeljauw voor het kerstdiner. Maar ook op de tweede plek waar we stoppen hebben we geen geluk! Het lijkt erop dat de vissen op kerstvakantie zijn. We maken er grappen over, maar later is Ryan serieus. Jaren geleden toen hij net in Noorwegen aankwam, zaten er op veel meer plekken vissen. Met de jaren, door klimaatverandering, is dit minder en minder geworden. Er zijn zeker nog vissen aanwezig, maar wat er gevangen wordt is ook steeds kleiner. Het lijkt of de grote vissen verdwenen zijn, een slechte en alarmerende ontwikkeling.

Wij geven aan dat we tot nu toe een geweldige dag hebben en dat het voor ons geen verschil maakt of we nu wel of geen vis vangen. Maar Ryan heeft nog een idee. In de haven waar we de tocht gestart zijn, zitten ook vaak vissen. Het zou niet de eerste keer zijn dat hij aan het eind van de dag juist daar beet heeft. We varen op ons gemak de baai in en bekijken de radar om te zien of er vissen zitten. We hebben geluk! Er zitten een groot aantal vissen op één plek en we gooien onze hengels uit. Na enkele minuten hebben we nog steeds geen vis aan de haak geslagen. Er wordt niet eens aan ons aas gesnoept. Dit is raar, want als er vissen zijn, heb je meestal vrij snel beet, zo heeft Ryan ons verteld. We wachten nog even en dan opeens heeft Léon beet! Hij haalt de lijn binnen en Ryan pakt er een visnet bij. Het blijkt een mooie vangst te zijn. Het is geen kabeljauw, maar een koolvis van ongeveer 40 cm. groot. Ryan haalt de vis van de lijn, we maken een snelle foto en zetten de vis terug in het water. Ryan heeft namelijk iets anders op het kerstmenu staan en wij verblijven in een hotel waar we jammer genoeg zelf geen diner klaar kunnen maken. Wanneer je het vooraf erbij boekt, dan ga je zelf opzoek naar vis voor de lunch die Ryan voor je klaarmaakt. In verband met Kerstmis, kunnen wij dit jammer genoeg niet doen.

Tips voor vissen in Noorwegen met gezin

Ik ben er zelf geen voorstander van het onnodig vangen van vissen, maar onder het deskundige oog van Ryan voelt het minder erg. Hij weet wat hij doet en zorgvuldig gaat de gevangen vis weer terug de zee in. We zijn op dat moment vier uur onderweg en gaan terug naar de aanlegsteiger. Samen ruimen we de boot op en met een God Jul - Fijne kerstdagen in het Noors - nemen we afscheid van Ryan die zich snel bij zijn familie voegt om kerst te vieren.

Highlights wintervakantie Noorwegen met gezin

Wat draag je tijdens dagje vissen op zee in de winter?

Dit vragen wij ons bij de voorbereiden van de reis ook af en daarom vragen we Ryan vooraf om advies. Hij geeft aan dat we kunnen werken met laagjes en wanneer ik aangeef dat we skikleding hebben, raad hij aan om die kleding aan te doen. Daarbij zijn handschoenen met vingers, in plaats van wanten of nog beter vingerloze handschoenen, het beste. Verder heeft Ryan overalls in verschillende maten die ons warm zullen houden, omdat ze wind en waterdicht zijn. Ondanks onze goede kleding, zijn deze overalls geen overbodige luxe. We zijn blij dat deze bij de trip in de winter worden aangeboden.

Ook tijdens onze vakantie in Zweeds Lapland hadden we te maken met koude temperaturen, ik schreef een blog over de kleding die je nodig hebt in Lapland in de winter. Doe hier zeker je voordeel mee!

Vissen in Noorwegen tips

Boek je vistrip in Zuid-Noorwegen bij Anglerpilot

Wij ondernemen de vistrip met de Engelse Ryan, de oprichter van AnglerPilot. Ryan kreeg voor zijn tiende verjaardag van zijn ouders een hengel. Met het geven van dit cadeau hadden ze geen idee dat vissen het leven van hun zoon Ryan en dat van vele anderen zo mooi zou kunnen beïnvloeden. Ryan deed vanaf zijn tiende niks liever dan vissen. School, vriendinnetjes en werk zijn lange tijd bijzaak. Toch duurt het nog jaren voor Ryan van zijn hobby, deels zijn werk kon maken in Zuid-Noorwegen, waar hij vanuit Engeland naartoe verhuisd is. Deze stap zet hij in 2014, wanneer hij AnglerPilot begint. Deze passie voor vissen en liefde voor de natuur voel je wanneer je samen op de boot aan het vissen bent. Voor ons draagt het enthousiasme van Ryan bij aan de bijzondere dag die we beleven.

Het is geen goedkope activiteit, maar als je ziet welke herinneringen je op deze dag met je gezin maakt, is het dit zeker waard! Informatie over de kosten en boekingsmogelijkheden staan op de website van Anglerpilot.

Ryan doet bewust maar één vistocht per dag, zodat hij alle tijd heeft om er een voor jouw gezin geslaagde trip van te maken. Ben je van plan om te gaan vissen, bekijk dan op tijd of dat mogelijk is.

Vistrip in Zuid-Noorwegen met kids

Vanaf de zee weer aan land

Een vistrip in Kristiansand, combineer je het beste met een bezoek aan Kristiansand. Vanaf half november tot en met kerst, is deze havenstad omgetoverd tot een ware kerststad waar je met je gezin helemaal in de kerstsfeer kunt komen. Wandelen door sfeervol verlichte straten, over de kerstmarkt waar je lokale lekkernijen proeft en waar je op het plein van de grote kathedraal kunt schaatsen en curling speelt. Het is genieten met je gezin in dit jaargetijde!