Port Macquarie met kinderen
12/10/2019
6 min

Een kindvriendelijke tussenstop in Port Macquarie

De afstand tussen de must-see steden van de Australische oostkust, Brisbane en Sydney, is bijna 1000 kilometer. Dat stuk willen wij met jonge kinderen op de achterbank zeker niet in één dag rijden. We zoeken dus een leuke tussenstop die ongeveer halverwege de twee steden ligt én ook nog eens kindvriendelijk is. Ons oog valt op het relatief kleine stadje Port Macquarie. De foto’s op internet zien er leuk uit, maar is hier genoeg te beleven voor twee overnachtingen? Dat ga ik je vertellen!

Van Queensland naar New South Wales

Vandaag hebben we een reisdag van bijna 600 kilometer voor de boeg. Dat lijkt heel veel -is het ook- maar door de lange, rechte, rustige Australische wegen, gaan dit soort ritten meestal redelijk vlot. De kinderen zitten met hun rugzakje vol speelgoed op de achterbank. We zeggen gedag tegen ons heerlijke huisje in het vriendelijke Brisbane en beginnen aan de tocht. Het eerste stuk brengt ons over de bekende wegen door hartje Brisbane. Midden in de stad steken we de rivier over en zetten koers naar het zuiden. De tropische staat Queensland maakt plaats voor New South Wales en de klok springt meteen een uur vooruit.

Zicht over de baai en de vuurtoren bij Port Macquarie

Lunchen op het strand van Byron Bay

In Byron Bay verlaten we de Pacific Highway om te gaan lunchen. Dit is een toeristische badplaats en dus veel te druk naar onze zin. Het is zelfs zo druk dat we niet kunnen parkeren bij de markante vuurtoren. Dat is een tegenvaller, want alleen de glimp over de baai, die we in het voorbijrijden meepikken, is al fantastisch! Onze kleuter is ontroostbaar. We beloven dat we één dezer dagen naar een andere vuurtoren zullen gaan, die we wel kunnen bekijken. Omdat we dol zijn op rustige strandjes, zoeken we verder. Gelukkig vinden we er al heel snel één in Tallow Beach. We spreiden onze handdoek uit en eten boterhammen met chocoladepasta en zand. Omdat hier het Great Barrier Reef niet voor de deur ligt, is de oceaan een stuk ruiger én kouder. Op dit strand wordt niet gesurft, maar aan de andere kant van de heuvel met de vuurtoren wel. Wij gaan pootjebaden en hebben mazzel dat we onze peuter deze keer overeind weten te houden. Nu is alleen haar broek nat.

De rit gaat verder over kustwegen -hoewel je het water meestal niet kunt zien- en door de bergen. De kinderen vallen al vrij snel in slaap en daarna spelen ze er weer heftig op los op de achterbank. Het landschap veranderd wat. De tropische begroeiing maakt langzaam plaats voor de bush. We rijden door enorme bossen. Wat fijn om te zien dat hier nog zoveel bomen staan. Vele kilometers volgen we de rustig meanderende Clarence River en we worden nog even opgehouden door wegwerkzaamheden.

Pootje baden in de baai

Slapen in een droom van een blokhut

Ons onderkomen voor de komende twee nachten is net zo mooi als de foto’s ons beloofden. In een prachtig ingerichte blokhut ligt zelfs een versgebakken brood voor ons klaar. Vanaf de veranda hebben we een grandioos uitzicht over de bergen. Met een beetje geluk zien we hier een koala, kangoeroe of wallaby voorbij hupsen. De kangoeroe en wallaby dan, koala’s hupsen natuurlijk niet. Deze dieren schijnen in dit gebied veel voor te komen. De zonsondergang is betoverend, de bosgeuren bedwelmend en de nacht wordt verwelkomd door het concert van krekels. Als de kinderen in dromenland zijn, schitteren er duizenden sterren boven ons. Het leven is geweldig!

Overnachten in Australië met kinderen

Wandelen op hoogte over de Rainforest Boardwalk

Goedemorgen kangoeroes!!! Wat fijn om jullie te spotten als ik stiekem door de gordijnen gluur! Dit is echt gaaf, een moeder met een kleuterkangoeroe. Gewoon in onze tuin! Na het ontbijt met het versgebakken brood van onze gastvrouw en echte, zelfgemaakte cappuccino, rijden we naar Port Macquarie. We zijn op zoek naar de vuurtoren als we een bord zien van Sea Acres National Park. Ze hebben hier een 1,3 km lange Rainforest Boardwalk! We zijn alle vier dol op dit soort wandelpaden op hoogte, dus we slaan meteen linksaf de parkeerplaats op. Binnen een paar minuten ademen we de geur van de natuur in en luisteren naar het gekwetter van de vogels die leven in deze gigantische bomen. De mevrouw die ons de kaartjes verkoopt vertelt dat er bij de omgevallen vijgenboom een python woont… We vragen ons twee dingen af: 1) hoe ziet een vijgenboom eruit? 2) willen we een python in het wild tegenkomen? Wat betreft de laatste vraag, gaan we er voor het gemak maar even vanuit dat de slang zich wat metertjes onder ons bevind en besluit daar het komende uur te blijven…

Rainforest boardwalk met kinderen

Kunst met koala’s

De vijgenboom blijkt bijna vergaan te zijn. Er staat gelukkig een bordje bij, anders hadden we hem überhaupt niet herkend. De python geeft niet thuis en geloof me, we hebben vrij goed rondgekeken. De boardwalk is erg mooi aangelegd en slingert heerlijk tussen allerhande palmen, varens en enorme bomen, waarvan we de namen niet kennen of onthouden hebben. Onderweg komen we kunstig, beschilderde reuze koala’s tegen. Volgens onze kleuter lopen we nu niet het welbekende kabouterpad, maar het koalapad. Na afloop van de leuke wandeling drinken we in het bijbehorende Rainforest Café koffie en eten fish and chips, die buitengewoon goed smaakt.

Praktische informatie Rainforest Boardwalk

Trek gerust een uur uit voor het pad door het regenwoud. Je kunt hier een wandeling met gids doen, maar met niet Engelssprekende kinderen kiezen wij ervoor om lekker zelf rond te lopen. Dat is ons prima bevallen. De buggy kan mee over de boardwalk, maar onze peuter kon de afstand prima zonder hulp aan.

Een vuurtoren is altijd een goed idee met kinderen!

We vervolgen onze rit naar de vuurtoren. Het spierwitte gebouwtje steekt prachtig af tegen de azuurblauwe oceaan en een bijna wolkeloze hemel. Bovendien ligt het mooi op een heuvel met een weids uitzicht naar alle kanten. In Port Macquarie heb je keuze uit vele stranden, ook met speeltuintjes erbij. Wij gaan voor het verlaten strandje aan de voet van de heuvel met de vuurtoren. Je kunt hier weliswaar niet zwemmen -dat verklaart wellicht zijn verlatenheid- maar dat zijn we toch al niet van plan. We willen gewoon lekker in het zand spelen en het liefst in de schaduw. Gelukkig staan hier wat kleine boompjes. Onder het grootse exemplaar rollen wij onze handdoek uit en hebben er een uniek uitzicht op de kleine baai en het witte vuurtorentje op de heuvel. Het zeewater spat met enige regelmaat meters op, als het met kracht tegen de rotsen wordt gesmeten. Uiteraard moeten we wel allemaal even met de voeten in het koude water en weet onze peuter daarbij weer een natte broek te scoren!

Bij terugkomst in de blokhut zijn de kangoeroes weer terug. Ze hupsen wat rond in de tuin. Als we op de veranda zitten te eten komen ze langs en drinken uit het vogelbadje. Dat vindt onze kleuter erg komisch. Wat een topdag hebben we weer gehad! Morgen gaan we, wederom met pijn in ons hart, een geweldige overnachtingsplek verlaten. Maar niet voor we vannacht nog één keer mogen genieten van alle sterren, de bush-geluiden én het heerlijke bed!

Vuurtoren van Port Macquarie

Koala’s kijken bij Billabong Koala Zoo

Onze reisdag begint in de Billabong Koala Zoo. Het park ligt op de weg naar Sydney en omdat de rit nog geen 400 km zal zijn, kunnen we net zo goed even bij de koala’s op de koffie. Naast een stuk of 15 koala’s heeft het park uiteraard een aantal verschillende, aaibare kangoeroes en nog wat minder aaibaar spul. Zo zijn er natuurlijk krokodillen -volgens mij bestaat er in Australië geen enkele dierentuin zonder deze prehistorische dieren- en andere eilandbewoners als wombats en dingo’s. Hier vinden we in de gevederde afdeling de altijd grappige pinguïns -vooral als ze in de rui zijn- de goedlachse kookabura’s, verbaasd kijkende emoes en de krijsende kaketoes. Deze relatief kleine zoo beschikt zelfs over wat importdieren uit Afrika, zoals cheeta’s, leeuwen en stokstaartjes!! Die laatsten gedragen zich alleen niet zo. Ze liggen namelijk voor pampus. Uiteindelijk doet er eentje nog een halfhartige poging om te laten zien dat ie het stokstaartje-zijn wel in zich heeft -ergens diep weggestopt- maar blijkbaar vindt ie het de moeite niet om even goed rechtop te gaan staan op zijn achterpoortjes en al speurend naar de lucht te kijken…

Billabong Kaola Zoo

Praktische tips Billabong Koala Zoo

De dierentuin is niet erg groot, dus in een uurtje of twee kun je alles gezien hebben. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen gratis naar binnen. Bij de kassa kun je ook een voordelig familieticket kopen. Als afsluiter van dit bijna twee uur durende uitje drinken we koffie en concluderen dat Port Macquarie dé perfecte stop tussen Brisbane en Sydney is als je met kinderen reist. Als onze mokken leeg zijn gaan we op weg naar waterstad Sydney.