Is KLM kindvriendelijk?

KLM kindvriendelijk? Dit is onze ervaring met KLM!

Vliegen met kinderen is een belevenis, maar ook vermoeiend. KLM zorgt er wat ons betreft voor dat de reis voor ouders, kinderen en de medepassagiers een stuk aangenamer is. Iedereen is ontzettend begripvol bij KLM. Een dikke pluim voor zowel het grondpersoneel als de crew aan boord van vlucht KL8075 op 5 december. Een vlucht die begon met een gedicht van captain Ernst. Wat ons betreft is onze eigen Nederlandse KLM een heerlijke maatschappij om mee te vliegen. We hebben even voor je op een rijtje gezet, waarom zij ons hart gestolen hebben.

Vliegen vanaf Amsterdam, de buggy mee tot aan de gate

Als je reist met kinderen is het aan te raden om op tijd op het vliegveld te zijn. Dat zorgt ervoor dat je een stuk rustiger op vakantie gaat met je kids. Wij waren zelfs zeer vroeg op Schiphol en hebben zeker nog niet alles gezien en ons geen seconde verveeld. We zijn ruim op tijd bij onze gate om langs de douane te gaan. Ze zijn zeer vriendelijk en jagen ons niet op, ondanks dat het met een kind wat trager gaat allemaal. Je komt als ouders daar even ogen en oren tekort, dat verklaart ook waarom we een gedeelte van onze bagage zijn kwijtgeraakt bij de controle van de buggy en de bodyscan. Gelukkig bleek het alleen eten en snoep te zijn en hadden we onze camera bij toeval al uit de betreffende verloren tas gehaald. Neemt niet weg dat de crew aan boord alles heeft gedaan om de spullen te achterhalen. Helaas zonder succes, maar als er iemand lekker heeft gesmuld van ons rijkelijk gevulde tas dan vinden wij het prima. De buggy kunnen we meenemen tot aan het vliegtuig, als we hem dichtklappen en achterlaten in de slurf naar het vliegtuig dan wordt hij meegenomen. Prima geregeld wederom. Kinderen die vliegen met KLM krijgen een cadeautje aan boord. Voor kinderen jonger dan 2 jaar die geen eigen stoel hebben, geldt dat zij alleen een maaltijd krijgen als deze over is.

Vertraging door weersomstandigheden

Als we het vliegtuig binnenkomen wordt onze kleine vriend in het bijzonder begroet door stewardess Leonie. Hij voelt zich direct thuis en we krijgen uitleg over het opstijgen en de manier waarop onze dreumes bij ons op schoot moet zitten bij het opstijgen en landen en hoe hij zijn eigen kleine gordel moet dragen die met één van de ouders is verbonden. Het dragen van deze gordel blijkt in praktijk een ramp te zijn, Lucas schreeuwt moord en brand. Dat is niet uniek, bijna alle kinderen reageren zo laten we ons vertellen door stewardess Christa.
Al snel is duidelijk dat we vertraging hebben vanwege onweer. Het is slecht weer, er zijn zelfs al veel Europese vluchten gecanceld. Er is tijdens de storm bovendien een service karretje tegen het wiel van ons vliegtuig gewaaid. Resultaat: een lekke band die verwisseld moet worden en een extra servicecheck. Uiteindelijk hebben we een dikke 1,5 uur vertraging, waarover we goed op de hoogte worden gehouden. De crew maakt het zo aangenaam mogelijk.

Een gespreid bedje

Lucas van bijna 2 jaar oud is te oud om nog te laten slapen in de basket die KLM ter beschikking heeft voor kleine kinderen of baby’s. Omdat we extra beenruimte hebben bij de bulkhead en omdat Leonie heeft geregeld dat wij 3 stoelen hebben, kan er een bedje met kussens en dekens op de grond worden gemaakt voor onze dreumes. Christa regelt het direct na het opstijgen en hoewel het even duurt voordat onze dreumes doorheeft dat dit zijn bedje is, slaapt hij er uiteindelijk heerlijk in.

Kortom, de vriendelijkheid en behulpzaamheid van zowel crew als grondpersoneel heeft onze vlucht KL8075 tot een hele prettig ervaring gemaakt. We mogen trots zijn op dit Nederlandse bedrijf!