Varen langs Roseland Heritage Coast en pootje baden in St. Mawes
12/24/2019
3 min

Varen langs Roseland Heritage Coast en pootje baden in St. Mawes

The Roseland Heritage Coast aan de zuidkust van Cornwall kent prachtige natuur en is kenmerkend vanwege haar kliffen, kreken, bossen en strand. Een prachtige plek om te ontdekken met het gezin dus dat gaan we doen!

Cornwall verkennen vanaf het water

Na meerdere dagen op ontdekking te zijn geweest op het land in Cornwall met onze peuter, proberen we het nu eens anders: vanaf het water. We hebben hoge verwachtingen aangezien de omgeving hier zo prachtig is. We huren een kleine motorboot, deze mag je zonder vaarbewijs besturen. Na het aantrekken van de reddingsvesten en een korte uitleg over de boot en route – deze laatste luistert nogal nauw in verband met de getijen – kunnen we vertrekken. Het valt op dat het allemaal goed geregeld is, voor onze peuter is een goed passend reddingsvest aanwezig dus kunnen veilig op pad. We varen een stuk de rivier op, we mogen door de harde wind niet richting St. Mawes en St. Antonio, jammer! We komen na een tijdje langs de King Harry Ferry; grappig om deze vanaf een ander punt te zien, de vorige keer stonden we er namelijk met de auto op.

Mooie natuur, maar niet spectaculair

Onderweg komen we twee punten tegen waar je de boot kan aanleggen. Deze aanmeerpunten bevinden zich nog op het water en je kunt niet het vaste land betreden, dat is dus best wel een uitdaging met een kind. Daarnaast moet je voor deze punten een klein bedrag betalen en we hebben daarvoor geen contant geld op zak. Wij slaan deze plekken om aan te meren dus over, we hebben de boot maar twee uur en willen zoveel mogelijk zien van de kustlijn van Cornwall.

Als we een uur de rivier opgevaren zijn, concluderen we dat we er meer van hadden verwacht. De natuur hier is mooi, maar niet spectaculair mooi. Het binnenland en de kustroutes per auto zijn vele malen mooier vinden wij. Daarnaast is de route heen en terug via dezelfde rivier dus we zien twee keer hetzelfde. Dat neemt niet weg dat het varen met Tess enorm leuk is, ze geniet volop. Wanneer we bijna terug zijn bij de botenverhuur zien we dat het eb geworden is, nog op één plek kunnen we aanmeren en moeten we over twee andere boten klimmen om op de steiger te komen. Conclusie: ook al hadden we er meer van verwacht en hadden we een langzaam bootje, we hebben zeker plezier gehad!

Kust bij Cornwall met kinderen

Langs vissersdorpjes en leuke strandjes

We gaan verder op ontdekkingstocht en starten in het schattige vissersdorpje Portloe. Zoveel mogelijk langs de rust rijden we verder in de richting van de rivier ‘Carrick Roads’ op het schiereiland Roseland. Onderweg zien we de afgeschuinde kliffen. Met oudere kinderen kun je hier zeker weten heerlijk wandelen op zoek naar verborgen baaien en geheime plekjes. We passeren Pendower Beach. Door het prachtige weer zijn hier best veel toeristen te vinden, maar het ziet er idyllisch uit. Als we verder toeren richting St. Mawes komen we langs Melinsey Mill. Een restaurantje op een plekje midden in het bos, het oogt wat mysterieus en er zijn brutale vogeltjes. Een perfecte plek voor een afternoon tea inclusief scones met ons gezinnetje.

vissersdorpje Portloe

Nog meer genieten van de heerlijke landweggetjes

Na genoten te hebben van voortreffelijke scones – toch onze favoriet als we in Engeland zijn –  vervolgen we de weg over heerlijke landweggetjes. Ondertussen is het genieten van het roffelen van de uitlaat en het spinnen van de motor van onze Mini Oldtimer. Als we steeds verder Roseland in rijden kunnen we zeker concluderen dat dit indrukwekkende schiereiland minder bekend is onder toeristen. Behalve op Pendower beach en het handjevol mensen bij Melinsey Mill zijn we verder nog geen auto tegen gekomen. Dit is extra genieten en een absolute aanrader met kinderen in mijn ogen!

Natuur bij Roseland Heritage

Tropisch genieten in St. Mawes

Niet veel later komen we bij St. Mawes aan. We zien een pittoreske haven en een geliefd plaatsje onder toeristen. We parkeren de onze Mini en lopen even langs de kust met onze dochter. Achter het muurtje lopen we naar beneden, de temperatuur hier is aangenaam en het wordt wel heel verleidelijk om eventjes pootje te baden. Tess en ik doen de slippers uit en lopen het water een stukje in; de watertemperatuur is fris, maar heerlijk in combinatie met het zonnetje. De palmbomen in de omgeving doen ons wanen alsof we in een ver land op vakantie zijn, een bijzondere ervaring.

St. Mawes met kinderen in Cornwall

Passagiersveerboot

Vanaf St. Mawes kun je met een klein passagiersbootje naar St. Antony. Vanaf hier kun je prachtig wandelen naar de vuurtoren op het uiterste puntje van het schiereiland. Een wandeltocht van iets meer dan een mijl (circa 2 kilometer). De prachtige omgeving en het enorme uitzicht is een verrassing! Na ons avontuur op Roseland Peninsula stappen we in de Mini en gaan met de King Harry Ferry terug naar het ‘vaste’ land.