Flight of the Gibbon in Chiang Mai
Mireille Steegmans
01/07/2022
5 min

Flight of the Gibbon, als een aap door de jungle

Ik ga vandaag de Flight of the Gibbon doen, so excited! We zijn samen opgestaan op een normale christelijke tijd, lekker ontbijten en om 09:25 uur staat de minivan voor klaar. Eerst nog heel de stad door om wat mensen op te halen. Gelukkig spreekt de chauffeur Engels – dit zegt hij althans zelf – we zijn in totaal met 4 personen. Bij de eerste stop komen Rob en Amanda erbij, beiden uit Brazilië. Amanda spreekt weinig tot geen Engels, Rob wel. Volgende stop komen er twee meiden uit Israël erbij. Ik zit met mijn telling op 5 personen nu, toch ergens wat miscommunicatie in the English counting.

Flight of the Gibbon Chiang Mai

My flight of the Gibbon in Chiang Mai

Na een uurtje rijden stopen we ergens in de bergen bij een mooie villa. Te mooi om het startpunt te zijn van de flight al je het mij vraagt. En ik heb inderdaad gelijk: guess what? Er komen nog 5 mensen bij plus één baby. De chauffeur bedoelde waarschijnlijk niet 4 personen, maar 4 stops. Het is me wel een raadsel wat die baby bij deze excursie zal gaan doen! Na nog een half uurtje rijden komen we aan bij het office van Flight of the Gibbon. Daar krijg je een formulier onder je neus geduwd, je moet teken dat je hen niet aansprakelijk stelt voor ongevallen en dat je gezond bent.

Alles ingevuld met een 'Y' en direct daarna gaan we klimtuigjes passen en als iedereen voorzien is verder de bergen in. Op het moment dat we op de plaats van bestemming zijn en uitstappen, barst de hel los en valt de regen werkelijk met bakken tegelijk uit de hemel. Ik denk: zullen we nog even wachten in de bus? Nee, dat is geen optie we gaan gewoon beginnen met de uitleg. Niet zeuren en gewoon mee in de pas en luisteren naar de korte en krachtige uitleg. Dit is geen excursie om te doen met een kind dat nog enigszins moet wennen aan het idee, klimervaring is sowieso handig om even op te gaan doen op vakantie in Oostenrijk, Frankrijk of gewoon in Nederland. Als het maar een park is met wat uitdaging!

Op naar de ziplines en platform 1

Voordat ik het weet hangt er een oma van 63 aan de touwen en wordt ze van het eerste platform geduwd. Have fun! We gaan lekker van start en hebben in totaal 31 platformen te gaan die met elkaar zijn verbonden via een kabel/zipline of een touwbrug. Totale lengte is 5,4 kilometer aan ziplines. Cool, kom maar op! Er zit een stuk bij waar je over een kabel gaat die in totaal 800 meter lang is en een hoogteverschil heeft van ruim 50 meter. Als je je benen optrekt ga je echt als een cannonball downwards. Dit is niet voor iedereen geschikt en zéker niet voor de allerkleinsten!

Ziplinen Chiang Mai Thailand

Flight of the Gibbon & veel regen in de jungle

De regen blijft maar aanhouden helaas en foto`s maken zit er dus nauwelijks in. Takka onze gids, ook wel Gaga of Lady Gaga genoemd, heeft gelukkig een waterdicht draagtas en we halen soms even de camera tevoorschijn voor een tof shot. Ik heb echt geen droge draad meer aan mijn lijf, maar dat mag de pret niet drukken. We gaan gewoon vrolijk door, want Flight of the Gibbon is in de basis gewoon echt supervet! Onze Braziliaanse vriendin heeft het erg koud en vind het toch behoorlijk eng. Wat mij betreft valt dat heel erg mee, ik ben wel wat meer gewend en loop lekker gek te doen met de gidsen. Ondersteboven naar beneden gaan en springen als je alleen maar je moet laten vallen. Gevolg is dat ik soms iets te hard ga, niet dat ik daar zelf iets van heb gemerkt. Ik heb een heleboel fun gehad en zou dit met mijn tiener zo weer doen! Voor nu was hij nog even te klein om mee te gaan...

Flight of the Gibbon Thailand met kinderen

Wederopbouw van de jungle

Als we bij het einde aankomen houdt de regen ook op. De jungle is prachtig, ook in de regen. Als kerst op de taart zien we nog een gibbon met baby gibbon, supermooi en lief! Had ik graag vastgelegd, maar het zijn de herinneringen die tellen. De organisatie besteedt een deel van de winst aan het wederopbouw van de jungle en ook aan de leefomgeving van de gibbons, vandaar ook de naam ‘Flight of the Gibbon’. Terug bij de basis, zit de flight erop voor ons als Charlie 9 – de naam van onze groep – en gaan we door voor de late lunch van 15.15 uur. Volgens de omschrijving is dit een 'five star lunch'. Ik vind het de 5 sterren eerlijk gezegd niet waard met een droge rijst, eenvoudige salade, kip in kokossaus en een aardappel en wat fruit. Absoluut smaakvol, maar zeker niet speciaal als je in Thailand al heel wat hebt geproefd.

Na de lunch gaan we volgens het programma nog een waterval bezoeken en een dorpje. De regen heeft echter voor de nodige mudslides gezorgd en we kunnen er niet veilig komen. Helaas, de beste keuze is om retour te gaan naar ons hotel dus dat doen we!

Flight of the Gibbon, waar voor je geld of niet?

Als we weer in de minivan zitten ben ik binnen 5 minuten in coma, vlak voordat we weer bij het hotel zijn word ik weer wakker. Zowel de gidsen in de bossen en de driver verwachten alle drie een dikke fooi, maar ik stel ze teleur. Ik vond het zeker de moeite waard deze Flight of the Gibbon en als je dit nog nooit hebt gedaan: zeker doen! Maar het bedrag wat je betaald, is te veel voor deze ervaring. Wel vind ik het prettig dat ik een goed doel ermee steun dus dat calculeer ik in. Dit heb ik ook vermeld in de enquête die ik heb ingevuld.

Bij aankomst in het hotel ligt mijn welkomstcomité aan het zwembad, tijd om ons om te kleden en te gaan genieten van een heerlijke maaltijd bij Hummus Chiang Mai! Wat een heerlijke dag was dit. Flight of the Gibbon is een absolute aanrader om met oudere kinderen te doen. Zeker weten dat ik dit met mijn zoon ook nog een keer ga beleven als hij wat ouder is!

Chiang Mai Flight of the Gibbon

Flight of the Gibbon, praktische informatie

Stel je voor: je bevindt je bovenop een 1.500 jaar oud regenwoud, zwevend over hangbruggen en ziplijnen leg je een spannende route af van ongeveer 5 kilomter. Dit is dé ultieme ervaring voor stoere papa's en mama's met avontuurlijke kinderen!

Het avontuur begint bij je hotel in Chiang Mai. Van daaruit word je meegenomen op een pittoreske rit van een uur naar het hart van de Flight of the Gibbon, vlakbij het schilderachtige dorpje Mae Kampong. Tijdens een 2,5 uur durende excursie voel je de spanning van de ziplijnen, de wisselende platforms en het sensationele abseilen door de Thaise jungle.

Deze excursie is niet aanbevolen voor kinderen jonger dan 6 jaar of korter dan 100 centimeter, persoonlijk zou ik zeggen 8 jaar en ervaring met klimmen. Deelnemers dienen tussen de 30 en 120 kilo te wegen en comfortabele kleding is een must. Ik raad een lange broek aan met t-shirt en stevige, dichte schoenen.