Zuid-Afrika: van Durban naar Johannesburg - KleineWereldreiziger.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down
27 september 2019

Roadtrip Zuid-Afrika, met een 10-jarige van Durban naar Johannesburg

Met onze 10-jarige dochter Fleur, maakten wij in 30 dagen een roadtrip door Zuid-Afrika die begon in Kaapstad en eindigde in Johannesburg. We hebben zelf met een huurwagen door het land gereden en alleen tussen Port-Elizabeth en Durban een stuk gevlogen.

Underberg Zuid-Afrika

Op het airport van Durban haalden wij onze huurwagen op, dit ging gemakkelijk en snel. Ook werden we zeer vriendelijk geholpen, een fijne eerste kennismaking met de service van de partners van Sunny Cars. Omdat we met deze auto ook naar Swasiland zouden gaan, lette de medewerker extra goed op of onze wagen de grens over mocht. In Durban zelf hebben we alleen een nacht in een oud huis in Victoriaanse Stijl geslapen en hierna zij we via de Nelson Mandela Capture Site naar het plaatsje Underberg gereden.

Naar Leshoto via de Sani Pass

Underberg ligt in de Noordelijke Drakensberg regio en is een goede uitvalsbasis om via de Sani Pass het land Leshoto te bezoeken. Om dit te doen heb je gegarandeerd een 4×4 wagen nodig. Wij hadden zo’n soort wagen de rest van de reis niet nodig en moesten er daarom voor kiezen om een dergelijke wagen te huren of een tour via een organisatie te boeken. Wij kozen voor het laatste en boekten bij Roof of Africa Tours een dagtour naar Lesotho.

Het was een heldere dag en de route over de Sani Pass was prachtig. Onze gids vertelde onderweg veel over de verschillende planten, bloemen, dieren en het gesteente wat we tegen kwamen. Dit waren leuke weetjes ook voor Fleur, een gids biedt op deze manier echt een toegevoegde waarde. Tussendoor werd er ruim de tijd genomen om foto’s te kunnen maken. In Lesotho zelf hebben rondgereden met onze gids, gepicknickt langs een rivier, paardgereden en op de terugweg het hoogste café van Afrika bezocht, deze hoogste bar ligt 2.873 boven zeelevel en echt bovenop de top van de Sani Pass. Je komt er alleen met een 4×4 voertuig dat toestemming heeft om de route te rijden naar de top.

Eén van de hoogtepunten van onze reis

De grensovergangen op de heen en terugweg gingen vlot en zo waren we aan het eind van de dag weer vier stempels in onze paspoorten rijker. Deze dagtour is zowel voor jong als oud heel goed te doen en interessant. Voor Fleur hadden we voor de optie met het paardrijden gekozen, wanneer je hier niet van houdt kan je ervoor kiezen om een traditioneel dorp te bezoeken. Uiteindelijk was dit letterlijk één van de hoogtepunten tijdens onze reis.

Sani Pass Zuid-Afrika met kind

Paardrijden in Leshoto

Bergville

Vanuit Underberg reden we naar de Zuidelijke Drakensberg. Hier wilden wij het Amphitheater zien en wandelen in deze prachtige omgeving. Op de dag van aankomst was het bewolkt en konden we het Amphitheater niet zien, maar op de tweede dag waarop wij ook gewandeld hebben, was het helder en hebben we het hele gebergte goed kunnen zien.

Wij kozen ervoor om een trail van ongeveer drie kilometer te lopen, die ook langs een waterval zou komen. Deze trail is goed te doen wanneer je met wat oudere kinderen bent. Fleur liep lekker mee, ook omdat het niet heel warm was. Een groot deel van de route loop je namelijk omhoog zonder enige beschutting van bomen.

Drakensberg roadtrip met gezin

Wandelen in de omgeving van de Drakensberg levert fenomenale uitzichten op

Best een intensieve wandeling voor een kind

Ongeveer op het midden van de route bevindt zich de waterval. Toen wij er waren kon je het geen waterval noemen. Er drupten enkele druppels water van een grote steen af, meer was er niet te zien. In de zomer is er wel een waterval. Vanaf dit punt loop je naar beneden en kom je bij uit bij een cascade (een waterval die bestaat uit een trapsgewijze opeenvolging van kleine watervallen) waar wij op ons gemak geluncht hebben. Ook kan je door het water helemaal naar achteren lopen en met wat klim en klauter werk ontdekten wij nog een kleine verborgen waterval. Het was in ieder geval een verfrissend einde van een mooie, maar toch best intensieve wandeling voor een kind.

TIP! Wat wij altijd doen is Fleur bij de keuze van een trail betrekken. We laten zien hoeveel kilometer het is, of de weg veel omhoog loopt en wat er onderweg te zien is. Op die manier doet ze mee met de voorbereidingen en weet ze wat haar te wachten staat en heeft ze er meer zin in.

St Lucia

Na een aantal dagen in het Drakensberg gebied, reden wij terug naar de kust naar het plaatsje St Lucia. In de rivier bij deze plaats vind je veel nijlpaarden en krokodillen. Ook kan je van hieruit gemakkelijk het park Hluhluwe Imfolozi Park bezoeken. Dit is ook een park waar je de Big Five kan vinden. Oorspronkelijk hadden we hier een safari met een ranger geboekt, maar dit gecancelled na onze goede self-drive ervaringen in Addo Elephant Park. Wij dachten ook hier zelf gemakkelijk dieren te kunnen spotten. We hebben tijdens twee dagen inderdaad veel dieren gezien, maar achteraf zou ik het toch ook leuk gevonden hebben om met een ranger op pad te gaan. Zij kennen immers het gebied en kunnen veel over de dieren vertellen. Gelukkig hebben we later in het Kruger Park nog een safari met een ranger gedaan, want ik zou het niet gemist willen hebben.

Het Hluhluwe Imfolozi Park bestaat eigenlijk uit twee parken die tot één park samengevoegd zijn. Wij reden op één dag door het Hluhluwe gedeelte en de volgende dag voor Imfolozi. Dit park is het oudste park in Zuid-Afrika en door de afwisselende natuur ook erg mooi.

Hluhluwe Imfolozi Park met kind

Hluhluwe Imfolozi Park in Zuid-Afrika

Boottocht naar de nijlpaarden en krokodillen

In het plaatsje St Lucia hebben we een boottocht gemaakt om nijlpaarden en krokodillen te zien. Je kan dit bij een aantal organisaties boeken. Ze werken met verschillende boten, de ene organisatie heeft kleinere boten dan de ander. Wij hadden de boottocht één dag van te voren geboekt en hadden alleen de keuze uit een grote boot. Van te voren vonden we dit jammer, maar uiteindelijk was het een prima tocht geweest. Ik zou wel aanraden de boottocht van te voren te boeken, zodat je de keuze hebt uit dagen en tijden waarop je de tocht wilt doen en niet teleurgesteld wordt wanneer er geen mogelijkheden meer zijn. De boottocht is toeristisch, maar wij vonden het alle drie leuk om te doen. Ook tijdens deze tocht gaf de schipper informatie over de verschillende dieren die we zagen.

Overigens heb je een grote kans dat je vanaf de brug waarover je St Lucia binnenrijdt ook een groep nijlpaarden in het water ziet liggen. Verder lopen deze dieren soms ’s avonds gewoon op straat of in de tuin van je hotel. Pas hiervoor goed op. Nijlpaarden zien er groot, log en vriendelijk uit, maar zijn heel gevaarlijk.

Swasiland

Vanuit St Lucia reden we zelf naar Swasiland. Het derde land wat we tijdens onze roadtrip zouden bezoeken. Het land doet wat armer aan dan Zuid-Afrika, maar je krijgt hier wel een echt Afrika gevoel. Wij bezochten er het Mlilwane Wildlife Sanctuary. In dit park kan je ook slapen, maar wij kozen ervoor om dit niet te doen. Later in de omgeving van Kruger hebben we dit wel gedaan.

In het Mlilwane Wildlife Sanctuary kan je naast rijden met de auto ook een fiets huren, paardrijden of gewoon wandelen. Dit vonden wij heel bijzonder, omdat we rondom het water verschillende grote krokodillen zagen liggen waar je zo naartoe kon lopen. Wat wij hier ook gaaf vonden, was om over de grasvlaktes tussen de zebra’s te lopen. Fleur probeerde ze nog te benaderen en te verleiden met wat gras, maar uiteindelijk liepen de zebra’s steeds weg.

Safari in Zuid-Afrika met kind

Een safari in Zuid-Afrika met je kind vergeet je nooit meer!

Marloth Park

Na twee dagen in Swasiland reden we terug naar Zuid-Afrika om hier onze laatste week door te brengen in en om het Kruger Park. We gingen naar Marloth Park een klein park onder het Kruger Park. Hier sliepen we voor het eerst in een safaritent in Jackelbarry Rigde. Dit is een super leuke locatie met kinderen. Wij hadden een privé plek waarop twee tenten voor elk twee personen stonden. Er was een aparte ruimte met een keuken en we hadden een eigen zwembadje. Wij besloten om voor de gezelligheid met zijn drieën in de tent met het tweepersoonsbed te slapen.

Op het park zelf is nog een zwembad, trampoline en er staat een groot schaakspel. Deze accommodatie biedt geen restaurant aan, maar is een zogenaamde self-catering accommodatie. Op loopafstand bevinden zich twee supermarkten en verschillende restaurants, zodat je de keuze hebt uit zelf koken of uit eten gaan.

Safaritent glamping in Zuid-Afrika

Slapen in een safaritent in Zuid-Afrika is bijzonder met je gezin

Fietsen langs Crocodile River

Wij hebben een fiets gehuurd en zijn in de omgeving gaan fietsen langs de Crocodile River die het Marloth Park scheid van het Kruger Park. Je hebt hier verschillende uitkijkpunten. Wij zijn er een tijdje rustig gaan zitten met onze verrekijker en zagen verschillende vogels, impala’s en koedoes het water oversteken.

Vanuit het Marloth Park rij je gemakkelijk naar de Zuidelijke ingang van het Kruger Park, de Crocodile Bridge Gate. Dit is de ingang die wij namen om onze eerste dag in het Kruger Park door te brengen. We reden een stuk door het Zuidelijke deel van het park om eind van de middag via Numbi Gate het park weer te verlaten en de nacht door te brengen in Sabie.

Panorama Route rijden

We kozen ervoor om na onze eerste dag in het Kruger Park in het plaatsje Sabie te slapen voor we aan een dagje Panorama Route zouden beginnen. Deze route loopt door een prachtig natuurgebied. Je kan er canyons, watervallen en mooie uitkijkpunten bewonderen. Fijn is dat je overal zelf met de auto naartoe kan en je voor de meeste bezienswaardigheden niet ver hoeft te lopen. Je kan soms binnen vijf minuten bij een waterval zijn. Dit is ideaal met kinderen en als je een aantal punten op één dag wilt bezoeken.

Wij kozen ervoor om zes verschillende stops te doen langs de route. We hadden nog meer bezoeken aan watervallen toe kunnen voegen, maar door de winter loopt er minder of geen water op elke plaats. Het is dan minder mooi en wij vonden het de moeite dan niet waard. Ook wilden we niet teveel doen om het voor iedereen leuk te houden.

Bij de volgende punten zijn wij gestopt:

• Lone Creek Falls
  • Mac Mac Falls
  • Pinnacle Rock
  • Gods Window en Wonder View
  • Bourke’s Luck Potholes
  • Three Rondavels

TIP! Neem wel genoeg contant geld mee, want voor elke stop moet je wel een aantal Rand toegang betalen. Kinderen zijn altijd goedkoper dan volwassenen.

Kruger met het gezin

In totaal hebben wij drie dagen in het Kruger Park doorgebracht. De eerste dag hebben we de linkerkant van het Zuidelijke deel bezocht. Op de tweede dag kwamen we via de Phabeni Gate binnen en zijn we naar de rechterkant van het Zuidelijke deel gegaan. Vervolgens zijn we op de derde dag via het Paul Kruger Gate naar binnen gegaan om door het midden van het park richting het Orpen Gate te rijden en naar onze laatste stop een Private Game Reserve, Isilimela Game Lodge, te gaan voor onze laatste twee nachten.

Op de eerste dag hebben we een kaart aangeschaft van het park, die krijg je hier niet bij de ingang omdat het te groot is en hebben we voor Fleur een paspoort gekocht waarin ze op verschillende punten in het park en bij de in- en uitgangen stempels kon verzamelen. Dit is leuk om met jongere, maar vooral oudere kinderen te doen. Fleur zocht zelf op de kaart uit waar ze stempels kon krijgen en deed actief mee bij het bepalen van de routes. Op deze manier was ze erg betrokken en enthousiast.

Reis plannen in Zuid-Afrika met kind

Samen de reis verder plannen, zo leuk!

Dieren spotten onderweg

Vanzelfsprekend was Fleur ook enthousiast over de dieren die we onderweg gespot hebben. Het is alleen wel zo dat de aandacht van kinderen na een tijdje minder wordt en ze pas weer enthousiast worden als er daadwerkelijk een dier gespot wordt. Wij waren steeds een uur of vijf in het park en genoten tussendoor van een picknick op één van de aangewezen picknick plaatsen.

Het Kruger Park was het park waar we de Big Five voor het eerst allemaal gespot hebben. De olifanten en buffels waren het makkelijkst te vinden. Wij deden er langer over om één neushoorn, één leeuwin en één luipaard te vinden. De zoektocht naar het luipaard hadden we al bijna opgegeven toen we vijf kilometer voor de uitgang op de derde en laatste dag in het park het prachtige dier zagen lopen. We hebben er een aantal minuten allemaal via de verrekijker goed naar kunnen kijken en enkele foto’s kunnen nemen, voordat het luipaard ons in de gaten kreeg en rustig wegliep. Het zien van de laatste Big Five op ons lijstje, maakt het bezoek aan het Kruger Park mooi af!

Afsluiting in een private game reserve

Het einde van onze reis door Zuid-Afrika besloten wij af te sluiten met twee nachten in een private game reserve. Dit zijn kleinere parken waar vaak de Big Five of een deel daarvan te zien zijn en die soms aangesloten zijn op het Kruger Park. Dieren kunnen vrij bewegen tussen de verschillende parken.

Wij kozen voor het Balule Parsons Game Reserve en sliepen in Isilimela Game Lodge. Van te voren stelden wij ons de vraag of we een Private Game Reserve wilden bezoeken. Het zijn prachtige parken met bijzondere en mooie accommodaties. Hier hangt ook een zeker prijskaartje aan vast. We hebben een aantal accommodaties bekeken en met elkaar vergeleken. Op basis van de recensies, foto’s, faciliteiten voor kinderen en de prijs hebben wij voor de Isilimela Game Lodge gekozen.

Accommodatie midden in een safaripark

Deze accommodatie ligt midden in een safaripark, waardoor je vanuit het zwembad, je huisje, het restaurant en het uitkijkpunt overal een prachtig uitzicht hebt en wildlife kan spotten. Tijdens ons verblijf zagen we bijvoorbeeld giraffen voorbij lopen. Andere dieren zagen wij tijdens de sunrise safari die we via de accommodatie geregeld hadden.
Het is een game reserve waar de Big Five rondloopt, wij hebben ze niet allemaal gezien, maar desalniettemin was het een verblijf en afronding van onze geweldige roadtrip die we niet hadden willen missen. Meer over dit bezoek lees je hier.

Vanuit het game reserve zijn wij naar de airport van Johannesburg gereden om onze huurwagen in te leveren. Dit ging gemakkelijk en snel. Binnen een paar minuten stonden we in de vertrekhal om aan de vliegreis terug naar huis te beginnen. Naast bagage namen we een berg mooie ervaringen en herinneringen met ons mee.

Over de schrijver
Ik ben Angreni. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk stempels en visa te verzamelen in mijn paspoort. Vanuit mijn passie voor reizen ben ik blogger bij Kleine Wereldreiziger geworden. Vroeger reisde ik samen met mijn vriend en inmiddels hebben we het reisvirus doorgegeven aan onze dochter (2009) die we vanaf haar geboorte al overal mee naartoe nemen. En zelfs daarvoor al! We kwamen er namelijk achter dat ik zwanger was één dag voor we aan de Transsyberië Express begonnen :smile: De eerste drie jaar bleven we redelijk dichtbij huis en kwamen we niet verder dan Europa, maar daarna zijn we begonnen aan roadtrips door Maleisië, Amerika, Vietnam, Cuba, Indonesië, Myanmar, Thailand en Cambodja. We plannen onze reizen veelal zelf en ik merk dat ik het leuk vind om onze bijzondere ervaringen en waardevolle tips met anderen delen Online Vakantiebeurs is daar een mooi platform voor. Daarbij kan ik er zelf ook weer ideeën op doen voor nieuwe reizen. Op die manier wordt onze bucketlist eigenlijk nooit korter maar komen er steeds nieuwe bestemmingen bij. Iemand zei ooit eens tegen mij dat ik de omgekeerde vorm van 'homesickness' heb en dat vond ik eigenlijk wel toepasselijk! Vragen over onze reizen met een tiener? Mail me via info@kleinewereldreiziger.nl