- Algemene regel voor autostoelen in Europa
- Let op! In Nederland geldt een uitzonderingsregel
- Wat is de regelgeving voor autostoelen anno 2020?
- Wat houden die nieuwe regels voor jou in?
- Regels autostoel of maxi cosi in het buitenland
- Europese veiligheidseisen (basisregels)
- Diverse typen kinderstoelen
- Autostoelen geschikt voor verschillende gewichtsklassen
- 73% van de ouders vervoert kinderen niet veilig
Regels autostoel Europa
Hoe moeten kinderen buiten Nederland in de auto vervoerd worden? Gelden er bepaalde regels in het buitenland voor het vervoeren van je kinderen in een autostoel of Maxi Cosi? Zeker vragen die je bezighouden tijdens je vakantievoorbereiding. Wij hebben antwoord op de regelgeving voor autostoelen!
Algemene regel voor autostoelen in Europa
Voor het gebruik van een kinderstoel of Maxi-Cosi gelden in principe in alle EU landen dezelfde Europese Richtlijn, maar in praktijk zijn er wel degelijk verschillen. Daar kom je achter als je bijvoorbeeld een auto huurt of zelf naar het buitenland rijdt en je vakantie gaat voorbereiden. De Europese Richtlijn zegt in de algemene regel dat kinderen kleiner dan 1,50 meter vervoerd moeten worden in een (EU-)goedgekeurd en passend kinderbeveiligingsmiddel. Passend wil zeggen dat het afgestemd moet zijn op het gewicht en de lengte van het kind. Dat klink eenvoudig, maar er zijn per land vaak wel verschillen als het om deze richtlijn gaat. Het is dus zeker verstandig om je goed te laten informeren over de geldende regels in het land waar je op vakantie gaat met je kind of kinderen en dat geldt natuurlijk ook als je bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin in Duitsland gaat. In de basis geldt dat je niet echt problemen kunt verwachten als je de algemene Europese Regelgeving aanhoudt, maar als je een ijverige politieagent hebt, kun je natuurlijk wel voor verrassingen komen te staan. Wist jij bijvoorbeeld dat in Duitsland kinderen tot 1.50 meter in een kinderzitje of zitverhoger moeten zitten?
Let op! In Nederland geldt een uitzonderingsregel
Juist ons eigen land heeft een uitzondering gemaakt op de algemene Europese Regelgeving. Een passende autostoel / een passsend kinderbeveiligingsmiddel is in Nederland verplicht tot een lengte van 1.35 meter. En dat is waar het natuurlijk fout kan gaan. Als je namelijk uitgaat van deze Nederlandse regelgeving, dan ben je in een aantal landen in Europa dus wel degelijk in overtreding. Waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar een iedere land in Europa is tegenwoordige de aanwezigheid van autogordels op iedere zitplaats verplicht.
Regels kunnen dus per land verschillen. Let op: in elk Europees land is het gebruik van in de auto aanwezige veiligheidsgordels voor alle zitplaatsen verplicht!
Wat is de regelgeving voor autostoelen anno 2020?
Eind 2016 is er een nieuwe wetgeving gaan gelden voor autostoeltjes. Kinderen vanaf 15 kilo die voorheen in groep 2 vielen qua lengte en gezicht, mochten niet meer op alleen een zitverhoger in de auto zitten. Vanaf dat moment moesten deze kinderen dus in een verhoger met rugleuning vervoerd worden. Laten we eerlijk en realistisch zijn, want als je je een beetje verdiept in het thema veiligheid dan weet je als ouder eigenlijk ook wel dat een kind van 15 kilo niet op alleen een stoelverhoger in de auto hoort te zitten en dat een rugleuning toch echt wel nodig is. Hooguit incidenteel zou je een zitverhoger kunnen gebruiken, hoewel er dan natuurlijk ook ongelukken kunnen gebeuren. Wij vinden veiligheid belangrijk en het eigenlijk alleen maar positief dat de regelgeving is aangescherpt op dit gebied. Pas als een kind meer dan 22 kilo weegt en groter is dan 125 centimeter mag het kind op alleen een zitverhoger vervoerd worden. Veel ouders hebben nog oude stoeltjes die wel zijn goedgekeurd om te gebruiken in het verkeer. Deze stoeltjes mogen nog wel steeds gebruikt worden (gedoogbeleid), maar mogen in winkels niet meer verkocht worden.
Wat houden die nieuwe regels voor jou in?
In eerste instantie gelden de nieuwe regels voor producten die nieuw op de markt verschijnen en je hoefde dus niet direct nieuwe autostoelen aan te schaffen voor de kids. Wij hebben eerlijk gezegd zelf al gehandeld naar de nieuwe regelgeving, gewoon omdat we dit zelf veiliger vonden. Als je kijkt naar veiligheid dan is deze wetsaanpassing een hele positieve ontwikkeling geweest.
Volgens de nieuwe Europese normen mogen kinderen tot en met 1,25 meter en 22 kilo dan niet meer op een stoelverhoger zitten. Een autostoel met een rugleuning is verplicht.
Regels autostoel of maxi cosi in het buitenland
Nederland heeft dus op de algemene regel een aantal uitzonderingen gemaakt waardoor de regelgeving hier minder streng is dan bijvoorbeeld in Duitsland. In Duitsland moeten kinderen tot 1.50 m in een kinderzitje of zitverhoger zitten, dat is daar heel normaal. Daardoor ben je sneller geneigd om je te vergissen en dus is het raadzaam om je echt goed voor te bereiden als je met je kinderen in de auto naar het buitenland gaat deze zomer. Kijk maar eens op de foto's hieronder: ook wij zijn in overtreding geweest!
Europese veiligheidseisen (basisregels)
Ga uit van de basisregels bij het vervoeren van kinderen in de auto:
- Kinderen kleiner dan 1,35 meter moeten in een goedgekeurd en passend kinderzitje zitten;
- Kinderen tot en met 1,25 meter en 22 kilo mogen niet meer op een stoelverhoger;
- Goedgekeurd zijn kinderzitjes met labels ECE R44/03 en R44/04;
- Passend betekent dat een autostoel geschikt voor lengte en gewicht van het kind.
Let op: in elk Europees land is het gebruik van in de auto aanwezige veiligheidsgordels voor alle zitplaatsen verplicht tegenwoordig.
Diverse typen kinderstoelen
Binnen de huidige regelgeving worden kinderzitjes ingedeeld in groepen. De kinderenstoelen zijn vervolgens geschikt voor verschillende gewichtsklassen, doe dus even wat research en kijk of de autostoel van je zoon of dochter nog voldoet. Autostoeltjes zijn ingedeeld in gewichts- of lengtegroepen. In deze vergelijker onderscheiden we zitjes voor baby's, peuters en oudere kinderen. Twijfel je? Laat je vooraf altijd informeren over de juiste actuele informatie in het buitenland bij de ANWB of in een speciaalzaak. Safety first! Overigens is de Bubblebum wellicht ook een geschikt vervoersmiddel voor je kind.
Groep 0+ (van 0 tot 13 kg)
Groep 0+ zijn eigenlijk de opvolger van de Groep 0 stoelen. Deze laatste categorie wordt eigenlijk bijna niet meer verkocht. De Groep 0+ autostoeltjes zijn echt voor kleine baby’s direct vanaf de geboorte. Ze bieden een goede ondersteuning aan hoofd, nek en rug bij een frontale botsing. Neem de veiligheid echt in acht en stap pas over op een Groep 1 stoel als je kindje voldoet aan de gewichtseis van 13 kilo. Bij een Groep 0+ autostoeltje kun je voor het gemak gebruik maken van een basisonderstel van Isofix. Je klikt het stoeltje hier gemakkelijk op en je kindje wordt altijd veilig vervoerd. Natuurlijk is het ook mogelijk om de Groep o+ autostoel te bevestigen met een autogordel.
Groep I (van 9 tot 18 kg)
De stoelen uit de Groep 1 groep worden zo doorgaans zo gemonteerd dat je kind met het gezicht naar voren zit. Er zijn uitzonderingen hierop als je een ander model koopt. Je kunt gebruik maken van een autogordel of Isofix bij het installeren van deze autostoeltjes. Wij geven de voorkeur aan Isofix, wat tegenwoordig standaard in auto’s zit. Heb je met een oudere auto te maken, dan ontbreekt Isofix wellicht. Deze stoeltjes hebben een eigen gordelsysteem waarvan de gordels over beide schouders vallen voor de veiligheid van je kind. Trek dit zogenaamde vanglichaam strak aan voor veiligheid van je kind.
Autostoelen groep 1 | Autostoelen groep 1 met isofix
Groep II (van 15 tot 25 kg) / Groep III (van 22 tot 36 kg)
De autostoelen van Groep II en Groep III zijn tegenwoordig steeds vaker een ‘twee-in-één-oplossing’. Deze autostoelen hebben vaak een zitverhoger met rugleuning om mee te beginnen. Kinderen worden hierin vastgezet met de normale 3-punts autogordel. De rugleuning biedt voor jongere kinderen met een lager gewicht echt nog wel extra bescherming en dat is nodig. Wij zouden vanuit veiligheidsoverwegingen alleen in uitzonderingen de zitverhoger gebruiken zonder rugleuning. Deze biedt namelijk gewoon echt ondersteuning voor hoofd en romp in geval van een frontale botsing.
Autostoelen groep 2 en 3 | Autostoelen groep 2 en 3 met isofix
Autostoelen geschikt voor verschillende gewichtsklassen
Zoals je ziet zijn de kinderenstoelen geschikt gemaakt voor verschillende gewichtsklassen. Doe dus even goede research en kijk of de autostoel van je zoon of dochter nog voldoet aan de voor hem of haar geldende eisen. Goede kinderzitjes voor in de auto voldoen aan de laatst geldende veiligheidsnormen. Met de trend dat veel ouders op Marktplaats een autostoel kopen, komt het dus voor dat de veiligheid in het gedrang komt. Op de basisregels gelden enkele uitzonderingen als je naar het buitenland gaat. Laat je vooraf altijd informeren over de juiste actuele informatie in het buitenland bij de ANWB. Zij hebben altijd de actuele en juiste informatie beschikbaar.
73% van de ouders vervoert kinderen niet veilig
Een aantal feiten over het gebruik van autozitjes in het algemeen:
- Ouders stappen vaak te snel over naar een grotere autostoel
- Vaak worden kinderzitjes niet goed bevestigd
- Kinderen zitten niet goed vast
In de basis geldt: gebruik je gezonde verstand en zorg altijd dat een autostoel goed geïnstalleerd is in de auto. Het volgende filmpje gaat je daarbij helpen.