Tolwegen en vignetten

Tolwegen en vignetten

Een autovakantie naar Italië, een autorit die jaarlijks door veel Nederlandse gezinnen wordt ondernomen. Wij zelf hebben de route al tientallen keren gereden en we reden zowel over Oostenrijk als Zwitserland. Met de auto naar Italië is handiger met deze tips.

Autovakantie Italië, best een onderneming

Wij zijn de laatste jaren veel op vakantie geweest met het vliegtuig, dat blijft ook wel onze favoriete vervoermiddel eerlijk gezegd. Voor onze vakantie naar het Italiaanse Gardameer in de herfstvakantie kozen we natuurlijk wel voor de auto. En eerlijk is eerlijk, dat viel niet tegen met een kind op de achterbank. We hadden overigens wel het geluk dat opa en oma erbij waren, dus dan is er automatisch een wat groter entertainment team. Zo getraind als wij zijn in vliegvakanties, zo ongetraind waren we in een autovakantie. Buiten de volle tank is een check van de autobanden, controle van de EHBO-kit, het oliepeil en de ruitenwisservloeistof toch wel essentieel. En natuurlijk ook het kopen van een vignet, het bepalen van de route, voldoende kleingeld voor het betalen van de tol en de creditcard bij de hand in plaats van in de rugzak in de kofferbank. Van die simpele dingen. Achterin stappen als kind als je naar Italië gaat is toch wel even anders qua voorbereiding dan als ouder zelf alles moeten regelen.

Met de auto naar Italië, rijden over de Brennerpas

Op de heenweg naar het Gardameer kiezen we ervoor om via Oostenrijk te rijden. Over de Brennerpas dus, waar we laat in de middag tegen de schemering overheen rijden. Een prachtig plaatje, waar we helaas geen foto van konden schieten. Het was namelijk flink druk en onderweg even stoppen in de lange stoet met auto's was niet echt handig met een flinke snelheid en veel vrachtwagens. Wat we wél zagen was de ontzettend gave Highline-179: een tussenstop meer dan waard! Ga je met de auto naar Italië? Dan is mijn tip om tijd in te calculeren voor deze geweldige brug onderweg. Wij vinden dat de Fernpass niet zo heel erg doorrijdt en gevoelsmatig verliezen we daar best wel wat tijd door. Aan de andere kant maakt het uitzicht veel goed en ligt de gemiddelde snelheid op deze route uiteindelijk toch hoger als we het vergelijken met Zwitserland. Getallen liegen niet!

Tol voor Oostenrijk

Bij de keuze voor rijden over Oostenrijk of Zwitserland speelde voor ons de prijs van het vignet best wel mee. Maar we hadden van tevoren even geen rekening gehouden met tolkosten voor de Brennerpas die niet in het vignet zitten. Bovendien hadden wij een vignet voor 10 dagen, omdat we maar een week naar Italië gingen. Die prijs is weer anders dan voor een vignet voor twee maanden dan je nodig hebt als je twee of drie weken op vakantie gaat. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Update december 2019: Voor bepaalde stukken Autobahn is in Oostenrijk geen vignet meer nodig, daarmee worden deze stukken dus vrijgesteld van tol. Kijk dus even goed welke route je rijdt en of het voor jou van toepassing is. Hiermee wordt verkeersdrukte op sluiproutes voorkomen, op doorreis is doorgaans een vignet wel nodig. Het gaat om een aantal korte snelwegtrajecten langs de grens:

  • Westautobahn A1 (tussen Walserberg en Salzburg-Nord)
  • Inntalautobahn A12 (tussen Kiefersfelden en Kufstein-Süd)
  • Rheintal-Walgau-Autobahn A14 (tussen Lindau en Hohenems)

De nieuwe situatie voor het vignet en tol in Oostenrijk

Onze tolkosten Nederland - Italië (Gardameer)

We hebben een aantal kosten onder elkaar gezet om je een idee te geven voor de route Nederland - Duitsland - Oostenrijk - Italië (enkele reis, prijspeil 2018). De prijzen die we hanteren zijn van de ANWB. Als je een vignet ter plekke koopt, ben je net wat voordeliger uit, je betaalt dan namelijk geen administratiekosten die je bij ANWB wel betaalt.

  • Vignet Oostenrijk (10 dagen): € 12,15
  • Vignet Oostenrijk (2 maanden): € 29,75
  • Vignet Oostenrijk (1 jaar): € 92,15
  • Kosten Brennerpas in Italië: € 14,20
  • Kosten Brennerpas in Oostenrijk: € 9,00
  • Tol Italië: +/- € 5,00

Wij zijn bij alle prijzen uitgegaan van een normale personenauto zoals de meeste gezinnen met de auto van Nederland naar Italië zouden reizen.

Door Duitsland rijden, lekker praktisch

De wegwerkzaamheden in Duitsland gaan waarschijnlijk nooit wennen, net als de wisselende snelheden. Ben je net opgetrokken naar de 120 km/h en dan is er alweer een bord 100 km/h of wegwerkzaamheden ineens voor je neus. Daar mogen de Duitsers nog wel wat leren. Anyway, waar ze het dan wel weer prima voor elkaar hebben is bij de sanitaire stops onderweg van Sanifair. Ja, je moet € 1,00 betalen voor de toilet, maar daar krijg je ook wat voor terug. Ten eerste een keurig nette toilet waarvan de bril automatisch wordt schoongemaakt na ieder toiletgebruik en daarnaast een tegoedbon van € 0,50 om te gebruiken in de winkels  waar deze Sanifair formule wordt gehanteerd. In praktijk is dat volgens mij bij iedere tussenstop aan de snelweg in Duitsland, wij hebben in ieder geval niet anders gezien. De € 0,50 is een tegoed wat je kunt opbouwen, dus wil je aan het eind van de rit een blikje drinken kopen en heb je vier  bonnetjes verzameld, dan is je drinken gratis. Wij zijn er fan van! Kinderen hebben overigens een aparte ingang bij Sanifair en gaan gratis naar de toilet. Sanifair Duitsland

Met de auto naar Italië, rijden over Zwitserland

Op de terugweg van Italië naar huis kiezen we voor de route langs Zwitserland. Niet echt een kwestie van kiezen eigenlijk, de navigatie stuurt ons verkeerd en omdat we blind rijden op de navigatie en onderweg lekker zitten te kletsen hebben we het pas vlak voor de grens met Zwitserland in de gaten. Zuur. Maar als je de kosten van het rijden over Oostenrijk optelt is het verschil budgettechnisch nou ook weer niet echt enorm groot. Onverwacht, maar waar. Wij vinden persoonlijk wel wat meer nadelen zitten aan de route via Zwitserland. Ja, de weg is iets korter dus het kost je wat minder benzine en het wegdek is zeer zeker beter dan in Oostenrijk bij regen. Aan de andere kant kun je in Zwitserland wel rekenen op dure benzine, duur eten en drinken, veel tunnels en dus continu wisselen tussen 80 en 100 km/h en bovendien is er ontzettend veel radarcontrole. Wij waren blij dat we Zwitserland weer uit waren en liepen trouwens ook behoorlijke vertraging op bij de Gotthart tunnel. Hier hebben we in de herfstvakantie zeker 1,5 uur verloren, dus kun je nagaan hoe dit kan zijn in de zomervakantie.

Met de auto naar Italië

Tol voor Zwitserland en prijs van de Gotthardtunnel

De lengte van de Gotthardtunnel is om precies te zijn 16942 meter. De prijs van de Gotthardtunnel? Hij is tolvrij. Goed nieuws, want hij is dus eigenlijk een soort van meegenomen in de visumprijs voor Zwiterland als je naar Italië reist. Dat is natuurlijk anders als je niet door de Gotthardtunnel hoeft te rijden, dan betaal je voor het vignet van Zwitserland namelijk best een behoorlijke prijs. Maar goed, Zwiterland staat er nu eenmaal ook niet om bekend dat het goedkoop is. Reken dus bij de Gotthardtunnel op een file en weet dat er nog een tankstation net voor de tunnel is. Wij waren er blij mee met een bijna lege tank. Met verkeerslichten wordt het verkeer gedoseerd de tunnel in gelaten, veiligheid voorop dus dat is positief. We hebben zeker 1,5 uur in de file gestaan voor de Gotthardtunnel en daarom is het wel handig om te vermelden dat je hier onderweg verschillende toiletten (Dixi) vindt. Heel erg fijn met kinderen kan ik je vertellen! De kosten voor Italië - Zwitserland - Duitsland - Nederland (enkele reis) op een rij:

  • Vignet Zwitserland: € 39, 45
  • Tol Italië: +/- € 12,50

Nogmaals, als je het vignet ter plekke koopt, net voor de grens dan betaal je wat minder dan bij de ANWB. Wij betaalden toen we het vignet voor Zwitserland ter plekke kochten namelijk € 38,50 (prijspeil 2017). Wij zijn bij alle prijzen uitgegaan van een normale personenauto.

Goedkoop tanken, waar kan dat?

Duitsland stond altijd bekend om de goedkope benzine. En ja als je niet aan de snelweg tankt dan is Duitsland zeker wel goedkoper qua benzine dan Nederland. De verschillen worden steeds kleine. Toch besloten we om maar te tanken voor de grens met Oostenrijk op de heenweg, verkeerde keuze! De benzine in Oostenrijk was op sommige plekken wel € 0,25 per liter goedkoper. Tegenvaller, maar dat valt natuurlijk onder vakantievoorbereiding voor de autovakantie Italië en dat huiswerk hadden wij niet heel briljant gemaakt. Benzine in Zwitserland is absoluut niet aantrekkelijk en ook in Italië hoef je niet echt te zijn voor de goedkoopste benzine. Oftewel: richt je pijlen op Oostenrijk voor wat betreft de benzine en eigenlijk ook voor de fijnste route met minder files is onze ervaring.

Onderweg uitstappen voor een lekkere pizza

En ben je dan over de grens heen en heb je Italië bereikt? Stap dan lekker even uit in het eerste of tweede dorpje in Zuid-Tirol voor een heerlijke pizza. Wij kiezen voor het gezellige plaatsje Vipiteno waar je vooral de Oostenrijkse invloeden nog goed ziet. Het is een prachtig dorpje met oude gebouwen, mooie gevels en sfeer. We vinden al snel een pizzeria achter één van de mooie gevels en genieten samen met de locals van een lekkere maaltijd. Wil je hier ook naartoe? Stel van Pizzeria Ristorante Kolping in op je navigatie en geniet van die lekkere pizza! En vervolgens geldt voor Italië...welkom bij Telepass Italië! Het tolsysteem dat de Italianen hanteren.