arrow_drop_up arrow_drop_down
Coronavirus en reizen met kinderen

Coronavirus en reizen met kinderen

Het coronavirus. Je kunt je telefoon niet aanzetten of er komt wel een bericht over voorbij deze dagen. 

Tips die je meteen kunt toepassen

Gezond blijven en jezelf en je gezin beschermen tegen de kou, griep en andere ziektekiemen lijken iedereen nu bezig te houden. Niet alleen iedereen die op reis is, maar ook in het dagelijks leven lijken op hun kop te staan. Ik krijg berichten via Instagram van familie en vrienden uit Italië. Grappige video's van Lubach met het Coronajournaal en dagelijkse updates van school. Het coronavirus komt steeds dichterbij bij ons in Noord-Brabant. Ik heb me de afgelopen dagen ingelezen en tips verzameld waar ik zelf wat mee kan. De berichtgeving over het aantal doden en de enorme getallen volg ik om eerlijk te zijn niet meer. Op het moment dat ik dit schrijf zie ik in mijn ooghoek alweer een spoedbericht binnenkomen in de 'Schoolwapps'. Handen schudden is een no go meer na de toespraak van Rutte gisterenavond, die na zijn toespraak zelf direct de hand schudde van Jaap van Dissel, hoofd infectieziekten van het RIVM. Er is een heleboel aan de hand in de wereld. Volgende week woensdag vlieg ik met onze dreumes van 1 jaar en 8 maanden naar Griekenland. Of ik me zorgen maak over onze reis? Nee, eigenlijk niet op dit moment. Wij zitten niet in de risicogroep en houden een aantal adviezen zeer goed in acht en volgen deze ook op. Omdat ik toch al één en ander aan extra tips heb verzameld, kan ik ze net zo goed meteen in een blog gieten, dus bij deze! Wat doen wij om het Coronavirus op reis met een kind op reis te trotseren? Dit dus! En tot het laatste moment kunnen we natuurlijk beslissen om niet te gaan.

Coronavirus en reizen met kinderen, onze tips

Gelukkig zijn er stappen die je kunt nemen om een ​​sterk immuunsysteem op te bouwen en jezelf gezond te houden. Dat is in mijn ogen het beste wat je kunt doen om jezelf en je kinderen te wapenen tegen  het Coronavirus. En deze tips gelden zeker niet alleen tijdens het griep of Coronaseizoen, maar het hele jaar door!

# Eet groenten en fruit, verzorg je immuunsysteem

Inkoppertje! En toch zie ik om me heen dat veel mensen dit niet doen. Geloof me, het is waar: een goed immuunsysteem begint bij goed en gezond eten. Eet verse groenten en fruit, voorkomen alles wat is voorverwerkt en wat enorm veel toevoegingen heeft. Pak eens een extra groente smoothie bijvoorbeeld en voeg daar kruiden zoals kaneel of kurkuma aan toe. Dit zijn kruiden die warmte geven en kurkuma werkt ontstekingsremmend, wist je dat?

# Laad je vitamine C batterij op

Vitamine C is een fantastische booster voor je immuunsysteem, zeker als je ze binnenkrijgt via groente en fruit. Het slimste en meest effectieve is om je vitamine C huishouding 365 (dit jaar 366) dagen per jaar op orde te houden. Dus niet beginnen als je al een verkoudheid te pakken hebt, maar preventief vitamine C binnenkrijgen.

# Drink water...veel water

We weten allemaal dat we dagelijks toch minimaal wel 2 maar liever meer liters water moeten drinken. Haal jij het om die hoeveelheid te drinken? Zorg dat je lichaam de hele dag door gehydrateerd wordt voor een gezond afweersysteem. Water zorgt ervoor dat gifstoffen en bacteriën door je lichaam op een natuurlijke manier worden afgevoerd. Dit is een zeer belangrijk wapen in het voorkomen van ziek worden. Ik houd voor mezelf aan dat ik 3 liter water per dag binnenkrijg. Dat vind mijn huid sowieso altijd fijn en ik merk dat mijn hele lichaam er goed op reageert. Let in tijden van coronavirus en reizen met kinderen wel op dat je je drinkfles bijvult op een plek waar het veilig is!

# Verminder je stress

Stress is een sluipmoordenaar! Ik heb net weer een hele stressvolle periode afgesloten op privégebied en dat is precies op tijd zo blijkt nu. Constante stress, oftewel chronische stress tast je immuunsysteem aan en haalt je weerstand enorm omlaag. Ja echt? Ja echt! Vergis je hier absoluut niet in. Ik verlaag mijn stresslevel door yoga, mediteren en recent hebben wij ons huis gereinigd met een smudge ceremonie. Een wat? Smudgen is een oud ritueel van de Native Americans in Noord-Amerika. Het is bedoeld om mensen of ruimtes te zuiveren. Niet alleen is salie een populair kruid met anti-bacteriële eigenschappen. Kan nooit kwaad, toch?

# Slaap kindje slaap

Slaap is super belangrijk om gezond en in balans te blijven. Zij die niet op tijd naar bed gaan en onvoldoende slaap krijgen, hebben zeker meer kans om ziek te worden. Idealiter krijg je 7 tot 9 uur slaap per nacht, maar het is ook wel iets wat kan verschillen per persoon. Ik ben zelf een enorme slaapmuts dus ga het liefst naar de 9 uur slaap toe.

# Was je handen regelmatig

Geen handen schudden is natuurlijk een goede maatregel, maar je handen wassen minstens ook zo belangrijk. Dit is echt een van de makkelijkste manieren om bacteriën geen kans te geven. Wel goed om te weten is dat je je handen minimaal 20 seconden moet wassen met zeep en dat je dit zeker ook doet voordat je eten bereid. Maar dat doe je altijd al neem ik aan. Ook nadat je naar de toilet bent geweest is het belangrijk om je handen te wassen, dat doen echt veel mensen niet daar schrik ik altijd van. Met het Coronavirus op de loer kan ik er nog iets aan toevoegen: was je handen ook nadat je hebt geniest of als je hebt moeten hoesten. Als iedereen dat zou hebben gedaan, dan had het virus sowieso minder snel om zich heen gegrepen.