Citytrippen in Stockholm met een peuter
05/10/2019
9 min

Citytrippen in Stockholm met een peuter

Ieder jaar proberen we naast onze reguliere vakantie -waarbij we meestal op roadtrip gaan met onze klassieke Mini- ook een stedentrip te maken om onze dochter meer van de wereld te laten zien! Dit keer viel onze keuze op een stedentrip Stockholm met een peuter, de hoofdstad en grootste stad van Zweden. Wat een leuke stad is dat!

Met een klein budget naar Stockholm

We proberen onze vakantie naar Zweden redelijk binnen budget te houden, dus kiezen we voor een vlucht op Stockholm – Skavsta. Een luchthaven die ongeveer 1,5 uren rijden van Stockholm zelf ligt. Voor €180 vliegen we retour met z’n drietjes, een goed begin van de voorpret! Via Airbnb boeken we een huisje in Enskede, 15 minuten van het centrum van Stockholm. In het centrum van Stockholm zijn de prijzen vrij heftig en op deze locatie zijn we in totaal €200,- kwijt voor 3 nachten. De locatie van het huisje was niet heel bijzonder, maar we waren toch van plan om veel in de stad rond te struinen, dus wat ons betreft helemaal prima! Het appartement is op de begane grond en heeft 2 slaapkamers, een
keuken, een badkamer en eigen entree. Perfect dus!

Huisje buiten Stockholm met een peuter

Stockholm stedentrip met peuter

Stockholm met een peuter, vliegen met een 2-jarige

Nadat het aftellen tot de vakantie veel te lang duurde voor onze 2-jarige, was het dan eindelijk zo ver! Op naar Weeze Flughafen om vervolgens te vliegen naar ‘Stopcontact in Beneden’ volgens dochterlief. Natuurlijk bedoelt ze Stockholm in Zweden! De vliegreis met een 2-jarige valt uiteindelijk erg mee. Op het vliegveld van Weeze is weinig te doen, maar we hebben gelukkig wat speelgoed meegenomen dus onze peuter vermaakt zich uiteindelijk prima. Na 2 uurtjes in de lucht waren we er al, wat is het eigenlijk toch dichtbij.

Op het airport staat onze huurauto al voor ons klaar. Voor het gemak hebben we twee jaar geleden ingeschreven als SIXT member, zodat we niet iedere keer alle gegevens hoeven in te vullen voor een huurauto. We hebben geluk: we krijgen deze keer zelfs een gratis upgrade en hebben dus de beschikking over een mooie Audi tijdens onze trip. De rest van de dag doen we niet veel meer. We doen boodschappen voor het ontbijt, bezoeken een speeltuintje in de buurt, springen op de trampoline in de tuin en gaan daarna allemaal vroeg het bed in.

Junibäcken: ontdek de wereld van Pippi Langkous

De volgende dag besluiten we om eerst naar het Pippi Langkous museum te gaan, Tess wil dit heel erg graag. Ze had in Nederland een paar Pippi filmpjes gezien en ze was meteen verkocht. Een bezoek aan het Pippi Langkous museum kon dus niet uitblijven! In het Junibäcken museum word je meegenomen in de verhalen van Astrid Lindgren, de Zweedse schrijfster van de verhalen van Pippi Langkous.

We waren iets te vroeg bij het museum dus moesten 5 minuten buiten wachten. Dat waren we snel vergeten, want daarna was er zoveel te zien. Achteraf gezien was het ideaal dat we zo vroeg waren, want daardoor konden we optimaal genieten van alle ruimtes binnen. Het was nog niet zo druk en dat is altijd fijn. In de ruimte achter de kapstokken wordt de fantasie van kinderen enorm geprikkeld. Hier kunnen kinderen op daken lopen, vliegen en nog veel meer! Laat je kind van tevoren zeker even kennismaken met de leuke verhalen van Astrid Lindgren, want dan komt dit hele museum echt tot leven. We besluiten om hier eventjes te blijven en snel in het treintje te stappen. Dat was een goede keuze! We zaten als eerste in het treintje en waren dus ook als eerste bij het huis van Pippi. Voor onze peuter was het ritje met het treintje nét iets té spannend dus voor ons was deze rit niet zo’n succes. Ik moet zeggen dat het ritje met de trein echt ontzettend leuk is gemaakt.

Junibäcken museum in Stockholm met kinderen

Spelen in het huis van Pippi Langkous

Het huis van Pippi is prachtig! Hier heeft Tess toch bijna een uur heerlijk gespeeld, gegleden en gekookt! Doordat we hier als eerste waren en pas na ongeveer een kwartier de volgende mensen kwamen heeft Tess volop en helemaal alleen van het huis van Pippi kunnen genieten. Hier eindigde het avontuur van het Pippi Langkous museum gelukkig nog niet. Op de verdieping onder het Pippi huis is nog een leuk restaurantje en de terugweg naar de in- en uitgang is bovendien ook erg leuk opgezet.

Je kunt hier door de muur kruipen en nog veel meer ontdekken. Een aanrader om hier nog even wat tijd voor vrij te maken. Moe maar voldaan gaan we naar buiten. Parkeren op het eiland Djurgarden is trouwens vrij eenvoudig. Er zijn een aantal parkeerplaatsen vlakbij de bezienswaardigheden en musea en betalen kan heel gemakkelijk via de app van Easypark (Parkeren in Nederland, België en Europa). De parkeerkosten vallen mee dus ik ben blij dat we niet met het openbaar vervoer zijn gegaan.

Advies lengte bezoektijd: ongeveer 2 – 2,5 uur

Junibacken museum Pippi Langkous

Pippi Langkous museum in StockholmPippi Museum in Stockholm met kinderen

VASA Museum, een uniek schip in de wereld

We besluiten om vanmiddag naar het VASA museum te gaan, dit museum zit naast het Junibäcken museum op een paar honderd meter lopen door de Galärparken. We lunchen samen en na de lunch valt Tess in de buggy in slaap terwijl wij door het VASA museum struinen. Dit museum is erg gaaf! Het grote schip is indrukwekkend en er zijn veel zaken bewaard gebleven. De Vasa is het enige schip ter wereld dat uit de 17e eeuw dat bewaard is gebleven. Meer dan 95% van het schip is bewaard en versierd met honderden uit hout gesneden beelden. Wat een uniek schip is dit, niet voor niets één van de belangrijkste toeristische trekpleisters ter wereld. De Vasa werd trouwens in Stockholm gebouwd onder leiding van de Hollandse scheepsbouwer Henrik Hybertsson.

We kijken onze ogen uit en zijn blij dat onze peuter slaapt. Dit museum is minder geschikt voor een peuter, dus het was perfecte timing dat we hier waren ten tijde van het middagslaapje. Dit museum ligt net als Junibäcken op het eiland Djurgarden, het op één na grootste eiland van de Zweedse hoofdstad Stockholm.

Vasa Museum

Parkeren op het eiland Djurgarden is eenvoudig. Er zijn een aantal parkeerplaatsen vlakbij de bezienswaardigheden en musea en betalen kan heel gemakkelijk via de app van Easypark

Het VASA schip dat 333 jaar verdwenen was…

Gamla Stan, het oude stadscentrum

Na onze museumbezoeken gaan we nog even naar Gamla Stan, het oude centrum van Stockholm. We hebben geluk met parkeren en staan net buiten het oude centrum waardoor het maar een klein stukje lopen is. Het plein met de prachtige herenhuizen in verschillende kleuren en de vele kasseiensteegjes zijn leuk om gezien te hebben. We wandelen even rond, maar besluiten al vrij snel om weer naar de auto te gaan. Het oude centrum is niet zo groot en we vinden het niet heel spectaculair buiten het plein dat je hier op de foto ziet.

Gamla Stan, oude centrum van Stockholm

Eten bij het Hard Rock café in Stockholm

We sluiten onze drukke dag af met een heerlijk diner bij het Hard Rock café in het nieuwe centrum. Als we in de buurt zijn van een Hard Rock café proberen we deze altijd te bezoeken, we sparen de beertjes en een prettige bijkomstigheid; je kunt er meestal goed eten! En ook in Stockholm was het een zeer smakelijke maaltijd. Na het diner rijden we terug naar ons appartement waar Tess nog even kan spelen met haar pop. Daarna valt ze als een blok in slaap na alle indrukken van deze dag.

De volgende dag ontbijten we in ons appartement en pakken we rond 10.00 uur de auto weer naar het eiland Djurgarden te gaan. Je betaalt tol voor de snelweg die je hier naartoe moet nemen. Afhankelijk van het tijdstip dat je op deze weg rijdt, betaal je meer of minder. Meestal is de tol €1,- of minder per keer dus dat is te overzien.

Skansen, openluchtmuseum

Skansen is een echte aanrader, het park is best groot en erg veelzijdig. Er lopen mensen in klederdracht die de oude ambachten nog uitoefenen en er is ook een dierenpark met onder andere elanden, beren, zeehonden, maar ook een kinderboerderij. We struinen hier heerlijk rond en genieten van de oud-Zweedse gebouwen en ambachten. Het museum ligt relatief hoog in vergelijking met Stockholm dus je hebt vanaf het park een prachtig uitzicht over de stad. Onze dochter was niet weg te slaan bij de dieren en vertikte het dan ook om te slapen. Gelukkig vermaakt ze zich heerlijk bij de kinderboerderij waar ze speelt met varkentjes en glijdt door een grote slang.

Stockholm doet me eigenlijk echt versteld staan, het is ontzettend kindvriendelijk! Het enige minpuntje vind ik de lunchtijd in de stad. Het is dan bij de restaurants op het park wel erg druk en we moeten dus lang wachten. Ik zou aanraden om zelf een lunch mee te nemen of om net wat eerder of later te gaan lunchen. Na enkele uren in dit prachtige park besluiten we om verder te gaan, we willen namelijk nog een boottochtje maken.

Skansen museum Stockholm

Skansen museum met een peuter

Skansen Openluchtmuseum

Hop on Hop off boottocht

In het voor- en naseizoen varen er helaas niet heel veel boten meer in Stockholm, dus het is zeker slim om voordat je vertrekt te kijken welke boottochten wel beschikbaar zijn. Wij kiezen voor het gemak voor een hop-on hop-off boot. Deze boot gaat onder andere langs de oude stad en het VASA museum. Tess vond de ervaring op de boot geweldig al was de route wat ons betreft niet heel spectaculair. Omdat Tess ’s middags niet had geslapen besluiten we na ons boottripje via een supermarkt terug te rijden naar ons huisje om hier lekker te eten. Erg fijn om die optie te hebben, want het is niet fijn om met een moe kind in een restaurant te zitten.

De volgende dag vliegen we vroeg terug naar huis. Wat een ervaring en wat een leuke stad is Stockholm met kinderen vanwege de leuke musea. Tess zal deze stedentrip niet snel vergeten…en wij ook niet!